
 

 

 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

Tulkojums  Valsts valodas centrs, 2015 

CONSEIL
DE L’EUROPE

COUNCIL
OF EUROPE

COUR EUROPÉENNE DES DROITS DE L’HOMME

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS  
 

EIROPAS CILVĒKTIESĪBU TIESA 

 

OTRĀ NODAĻA 

 

 

 

 

 

 

LIETA “RADIO FRANCE UN CITI pret FRANCIJU” 

 

(Pieteikums Nr. 53984/00) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPRIEDUMS 

 

 

STRASBŪRA 

 

2004. gada 30. marts 

 

 



 

 

 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

Tulkojums  Valsts valodas centrs, 2015 2 

Lietā “Radio France un citi pret Franciju” 

Eiropas Cilvēktiesību tiesa (Otrā nodaļa), sanākusi kā palāta šādā sastāvā: 

 A. B. BAKA [A. B. BAKA], priekšsēdētājs, 

L. LUKAIDESS [L. LOUCAIDES], 

K. BIRSANS [C. BÎRSAN], 

K. JUNGVĪRTS [K. JUNGWIERT], 

M. UGREKELIDZE [M. UGREKHELIDZE], 

A. MULARONI [A. MULARONI], tiesneši, 

P. TRĪŠS [P. TRUCHE], īpaši iecelts tiesnesis,  

un S. DOLLE [S. DOLLÉ], nodaļas sekretāre, 

pēc apspriešanās slēgtā sēdē 2003. gada 23. septembrī un 2004. gada 9. martā 

pasludina šo spriedumu, kas pieņemts pēdējā no minētajiem datumiem. 

TIESVEDĪBA 

1. Lieta ierosināta, ņemot vērā pieteikumu (Nr. 53984/00) pret Francijas Republiku, ko 

saskaņā ar Cilvēktiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas (turpmāk tekstā – 

“Konvencija”) 34. pantu 1999. gada 21. jūlijā Tiesai iesniedza Francijas valsts 

raidorganizācija Radio France, uzņēmums, kas dibināts saskaņā ar Francijas tiesību aktiem 

(turpmāk tekstā — “pieteikuma iesniedzējs uzņēmums”), Francijas pilsoņi Mišels Buajons 

[Michel Boyon] (turpmāk tekstā — “otrais pieteikuma iesniedzējs”) un Bertrāns Gališē 

[Bertrand Gallicher] (turpmāk tekstā — “trešais pieteikuma iesniedzējs”). 

2. Visus trīs pieteikuma iesniedzējus Tiesā pārstāvēja Parīzē praktizējošs advokāts B. Adērs 

[B. Ader] un Valsts padomē un Kasācijas tiesā praktizējošs advokāts A. de Šēzmartēns [A. de 

Chaisemartin]. Francijas valdību (turpmāk tekstā — “Valdība”) pārstāvēja tās pārstāvis, 

Ārlietu ministrijas juridiskā departamenta direktors R. Ābrams [R. Abraham]. 

3. Pieteikumu nodeva Tiesas Otrajai nodaļai (Tiesas reglamenta 52. panta 1. punkts). Šajā 

nodaļā saskaņā ar Reglamenta 26. panta 1. punktu tika izveidota palāta lietas izskatīšanai 

(Konvencijas 27. panta 1. punkts). Tiesnesis Ž. P. Kosta [J.-P. Costa], kurš bija ievēlēts no 

Francijas, atteicās no dalības lietas izskatīšanā (Tiesas reglamenta 28. pants). Attiecīgi 

Valdība īpaši pieaicinātā tiesneša statusā iecēla P. Trīšs (Konvencijas 27. panta 2. punkts un 

Tiesas reglamenta 29. panta 1. punkts). 

4. Palāta savā 2003. gada 23. septembra1lēmumā atzina pieteikumu par daļēji pieņemamu. 

5. Gan pieteikuma iesniedzējs, gan Valdība iesniedza apsvērumus par lietas būtību (Tiesas 

reglamenta 59. panta 1. punkts). 

FAKTISKIE APSTĀKĻI 

I. LIETAS APSTĀKĻI 

6. Pieteikuma iesniedzēja uzņēmuma juridiskā adrese ir Parīzē. Pārējie divi pieteikuma 

iesniedzēji ir dzimuši attiecīgi 1946. gadā un 1957. gadā un dzīvo Parīzē un Sentklaudā. 

7. Savā 1997. gada 1. februāra numurā Nr. 1272 iknedēļas žurnāls Le Point publicēja rakstu 

par “izmeklēšanu”, kura nosaukums bija “Višī — jezga Papona lietā”. Vairāku lappušu garajā 

rakstā galvenā uzmanība bija pievērsta Mišelam Žino [Michel Junot], un virsraksts vēstīja: 

                                                 
1. Sekretariāta piezīme Izvilkumi no šā lēmuma ir iekļauti ECHR 2003-X. 



 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

Tulkojums  Valsts valodas centrs, 2015 3 

“Atklājumi par 1942.–1943. gadu. Mišels Žino, kas laikā no 1977. gada līdz 1995. gadam 

ieņēma mēra Žaka Širaka [Jacques Chirac] vietnieka amatu Parīzes pilsētas domē, 1942. un 

1943. gadā bija Pitivjē [Pithiviers] pilsētas prefekta vietnieks. Šajā amatā viņš bija atbildīgs 

par kārtības uzturēšanu divās viņa rajonā izvietotajās internēto nometnēs, kas atradās Pitivjē 

un Bonlarolandā [Beaune-la-Rolande]”. Šajā rakstā bija iekļautas šādas rindkopas: 

“Ir jānorāda, ka, neņemot vērā nekādus politiskos apsvērumus, Višī amatpersonas parādīja 

vērā ņemamu piemēru, kā jāīsteno efektīva, prasmīga un godīga pārvaldība.” Šo atzinumu 

par labu rīcību 1981. gadā neizteica Moriss Papons [Maurice Papon], kuru tagad Bordo 

zvērināto tiesa tiesā par “līdzdalību noziegumos pret cilvēci”. Tieši šādi vārdi ir lietoti 

L'illusion du bonheur, grāmatā, ko publicēja [..] Mišels Žino, kurš no 1977. gada līdz 

1995. gadam, kad Parīzes pilsētu pārvaldīja Žaks Širaks, pildīja mēra vietnieka pienākumus 

un labi pārzina šo tematu, jo 1942. un 1943. gadā viņš bija prefekta vietnieks Pitivjē, Luarē 

[Loiret] departamentā. Šajā amatā viņš bija atbildīgs par kārtības uzturēšanu šajā pilsētā 

izvietotajā nometnē, kur līdz nosūtīšanai uz Aušvici ieslodzījumā atradās tūkstošiem ebreju. 

Pretēji Morisam Paponam — un šī ir būtiska atšķirība starp abām lietām — viņš nelika 

nevienu arestēt, ieslodzīt vai pārvest uz Dransī [Drancy]. 

Pēc kara Mišels Žino, pirms viņš pievērsās politikai, veidoja spīdošu karjeru Francijas valsts 

pārvaldes augstākajā līmenī. No 1958. gada līdz 1962. gadam viņš bija Parīzes domes 

deputāts un lojāls CNI partijai, kuru nekad nav pametis. Parīzes pilsētas domē, kur no 1977. 

līdz 1989. gadam viņš bija vidutājs, viņš aizvadīja lielāko daļu savas karjeras gadu. Viņš ir 

bijušais Eiropas Parlamenta loceklis un kopš 1978. gada ir Eiropas mājas [Maison de 

l'Europe] priekšsēdētājs Parīzē. 

Līdz šim viņš ir vienmēr apgalvojis, ka viņš nepārraudzīja internēto nometnes savā rajonā, 

Pitivjē, un divdesmit kilometrus attālajā Bonlarolandā. Viņa galvenie pienākumi bija 

pārbaudīt vietējos rajonus un vākt “vispārēju un konfidenciālu informāciju” par vietējām 

augstajām amatpersonām. Pitivjē nometne? “Tā nebija manā jurisdikcijā. Es tur nekad 

neesmu bijis,” viņš 1990. gadā teica žurnālam L' Express. 

Tomēr šis tiešais noliegums ir pretrunā vairākiem iepriekš nepublicētiem dokumentiem, ko Le 

Point izdevās iegūt. Šie dokumenti vieš skaidrību par viņa darbības jomu. 

[..] kad viņu 1942. gada 9. jūnijā iecēla Pitivjē prefekta vietnieka amatā [..], nometnes Pitivjē 

un Bonlarolandā, kas sākotnēji bija paredzētas vācu kara gūstekņiem, jau tika izmantotas kā 

internēto nometnes, kurās šos ieslodzītos turēja līdz deportēšanai, un pirmie no viņiem 

nometni atstāja 1942. gada 8. maijā. 

Mišels Žino, kam bija jāpaliek amatā tieši vienu gadu, stājās amatā Pitivjē 1942. gada 

24. augustā jeb mazāk nekā vienu mēnesi pirms nākamās ebreju grupas izsūtīšanas 1942. gada 

20. septembrī. 

Tajā dienā tūkstošiem ieslodzīto, kas bija arestēti laikā, kad Parīzes reģionā tika pārmeklēti 

mājokļi, tostarp 163 bērni, kuri vēl nebija sasnieguši 18 gadu vecumu, ar transportlīdzekli 

Nr. 35 caur Dransī, nometni uz ziemeļiem no Parīzes, tika nosūtīti uz Aušvici. 

Vakarā pirms viņu aizbraukšanas Mišels Žino informēja prefektu par savām bažām saistībā ar 

kārtības uzturēšanu. “Ar šo es Jūs informēju, ka man tikko paziņoja par tūkstošiem Pitivjē 

nometnes ebreju aizvešanu ar vilcienu rīt pēc plkst. 17:00 no Pitivjē dzelzceļa stacijas un par 

to, ka visiem žandarmiem manā rajonā, izņemot vienu virsnieku no katras brigādes, ir 

jāpalīdz iesēdināt šos cilvēkus vilcienā [..] .” [..] 



 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

Tulkojums  Valsts valodas centrs, 2015 4 

Pēc divām dienām, 22. septembrī, Žino neslēpa savu apmierinājumu, nosūtot prefektam šādu 

ziņojumu: “1942. gada 20. septembris manā rajonā noritēja ļoti mierīgi. Nebija iespējams 

nodrošināt 20. septembra pēcpusdienai ieplānoto ierobežoto policijas klātbūtni [..], jo visi 

žandarmi rajonā, izņemot vienu virsnieku no katras brigādes, bija nepieciešami, lai 

sasēdinātu vilcienā Pitivjē nometnē aizturētos ebrejus, par kuru aizvešanu man pēkšņi 

paziņoja 19. septembrī plkst. 15:00. Iekāpšanai vilcienā bija jānotiek laikā no plkst. 16:00 

līdz plkst. 19:00 Pitivjē dzelzceļa stacijā Republikas avēnijas [avenue de la République] 

tālajā galā, kur komunisti bija aicinājuši [..] Pitivjē iedzīvotājus iziet demonstrācijā 

plkst. 18:30, un es bažījos, ka varētu notikt incidenti, kas varētu traucēt mierīgai aizturēto 

aizvešanai. Tomēr nekas tamlīdzīgs nenotika, un pilsētā saglabājās pilnīgs miers.” [..] 

Pēc tam “ikmēneša ziņojumā”, kas pēc astoņām dienām tika sagatavots viņa priekšniekiem, 

viņš vēlreiz sīki pārstāstīja notikumus. 

1942. gada 30. septembrī viņš sīki ziņoja par situāciju abās “internēto nometnēs”, un šāds bija 

arī viņa ziņojuma trešās rindkopas virsraksts. “Ir pabeigti tīrīšanas darbi Bonlarolandas 

nometnē, kas kopš augusta beigām ir tukša,” Žino ziņoja. “Apstākļi tur tagad ir lieliski. Tajās 

pabija un divdesmit četras stundas uzturējās divas ebreju grupas, kas pēc tam tika nosūtītas 

uz Dransī. Nometnē ir palikuši tikai aptuveni divdesmit ieslodzītie, kas veic apsaimniekošanas 

darbus.” 

Turpinājumā Žino rakstīja: “Pitivjē nometnē kopš augusta beigām dzīvo 1800 ebreju 

ieslodzīto, kas pārstāv visas kategorijas — francūži un ārzemnieki, vīrieši, sievietes un bērni, 

daži arestēti 1941. gada augusta un decembra pārmeklēšanu laikā, citi par to, ka pārkāpuši 

okupējošo spēku noteikumus (attiecībā uz demarkācijas līniju, Dāvida zvaigznes nēsāšanu 

u. c.). 20. septembrī viņus visus, izņemot tos, kas ir precējušies ar āriešiem, un dažas mazu 

bērnu mātes, iesēdināja vilcienos, kas devās uz Vāciju. Visbeidzot pēdējos aizturētos no 

Pitivjē nometnes uz Bonlarolandas nometni aizveda 24. septembra vakarā, lai nometni varētu 

iztīrīt, jo tajā bija jāizmitina komunistu internētie. Faktiski šī pēdējā ebreju grupa Bonā 

pavadīja tikai divdesmit četras stundas, pirms tos nosūtīja tālāk uz Dransī saskaņā ar 

okupējošo spēku rīkojumiem.” 

Dransī bija pēdējā pietura Francijā, pirms viņus izsūtīja uz Vāciju, kur viņiem izpildīja galīgo 

spriedumu — viņus nogalināja. [..] 

Izlasījis šo “sauso” ierēdņa prozu, Luarē prefekta pienākumu izpildītājs Žaks Martisāns 

[Jacques Marti-Sane] rakstiski pauda savu apmierinājumu. Viņš bija apmierināts ar kārtību, 

kāda bija valdījusi laikā, kad vilcienos tika sēdināti izsūtāmie, kas līdz tam bija dzīvojuši 

pārblīvētās būdās, kurām apkārt bija dzeloņdrāšu žogs, un bija atlasīti, no sargtorņiem raidot 

starmešu starus. 

Iekšējā dienesta ziņojumā, kas bija datēts ar 1942. gada 1. oktobra datumu un ir vēl viens no 

iepriekš nepublicētiem dokumentiem, prefekta pienākumu izpildītājs informēja prefektūras 

pirmās daļas vadītāju, kurš bija atbildīgs par organizāciju un pārraudzību: “Pitivjē prefekta 

vietniekam var lūgt iejaukties ar nometnēm saistītos jautājumos ārkārtas gadījumā un 

saskaņā ar maniem skaidriem norādījumiem. Jebkurā gadījumā, tā kā viņš ir valdības 

pārstāvis Pitivjē, viņam ir tiesības uzraudzīt, lai nometnes darbotos pienācīgi. Attiecīgi šķiet, 

ka ir būtiski Pitivjē prefekta vietniekam nosūtīt visu nometnes komandantam nosūtīto 

norādījumu kopijas, lai viņš netiek apiets.” [..] 

No 1942. gada jūnija līdz septembrim no Luarē nometnēm tika aizsūtītas ne mazāk kā 

septiņas grupas, un par pēdējo no tām atbildīgs bija Žino. 



 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

Tulkojums  Valsts valodas centrs, 2015 5 

Savā oktobra ziņojumā prefekta vietnieks pauda bažas par to, ka varētu būt grūti uzturēt 

sabiedrisko kārtību Bonlarolandā, kas bija pilna ar “Francijas un ārvalstu ebrejiem, kuri bija 

pārkāpuši okupējošo spēku noteikumus (centušies šķērsot demarkācijas līniju) un kurus 

Vācijas policija bija nosūtījusi uz Bonas nometni”. Tā kā Mišels Žino bija apzinīga 

amatpersona, viņš pat ierosināja: “Ja aizturēto personu skaits turpinās palielināties, mums ir 

jāizstrādā plāni drošības pasākumu pastiprināšanai.” 

Tajā pašā ziņojumā viņš norādīja, ka Pitivjē nometnē ebrejus pamazām nomainīja komunisti, 

lai gan 1942. gada 30. oktobrī nometnē joprojām bija 1574 ebreji salīdzinājumā ar 

1798 ebrejiem 26. septembrī. 

“Tā kā šī nometne atrodas manā rajonā, apakšprefektūra saņem daudz vēstuļu ar lūgumiem 

atļaut apmeklēt tajā aizturētos cilvēkus un pat atbrīvot tos. Es esmu sagatavojis dažas 

standarta atbildes, kurās es paskaidroju, ka es neesmu pilnvarots veikt šādus pasākumus un 

ka šajā jomā pilnvaras ir tikai tam prefektam, kurš pieņēma lēmumu par personas 

aizturēšanu. Par nometni, ko visefektīvākajā veidā apsargā žandarmu vienība, nav jaunumu, 

ko ziņot,” viņš rakstīja. 

[..] 

Orleānas atbrīvošanas dienā, 1944. gada 16. augustā, Mišels Žino atradās savā darba vietā. 

Viņš māja ar trīskrāsaino karogu, stāvēdams uz Luarē prefektūras balkona. Uz prefektūras 

kāpnēm viņš sagaidīja Andrē Marsu [André Mars], ģenerāļa de Golla atsūtīto commissaire de 

la République. Bet tas nepasargāja viņu no “tīrīšanas”. 1945. gada 14. decembrī, desmit 

mēnešus pēc dienas, kad Žino saņēma “apliecību par dalību Pretošanās kustībā”, de Golls 

parakstīja dekrētu par viņa atcelšanu no amata. “Brīvās Francijas” varonis rīkojās saskaņā ar 

Valsts tīrīšanas komisijas lēmumu, kā pamatā bija Luarē departamenta atbrīvošanas komitejas 

ziņojums, kurā bija teikts, ka Žino bija “tipisks karjerists, kas neizjūt sirdsapziņas 

pārmetumus un kam nevajadzētu atļaut ieņemt nekādu valsts amatu”. 

Tomēr, tāpat kā daudzi Francijas valsts ierēdņi, Žino apgalvoja, ka bija spēlējis dubultu spēli. 

Viņš paskaidroja, ka bija strādājis Centrālā izlūkošanas un rīcības biroja [Central Intelligence 

and Action Bureau] “tīkla” uzdevumā [..], un pieminēja savu darbību Okupētajā Londonā 

ģenerāļa de Golla izveidotā izlūkošanas dienesta vārdā un medaļas, ko bija saņēmis par šo 

darbu. Viņš noteikti bija uzstājīgs, jo pēc miera atjaunošanas viņu iecēla par dažādu ministru 

pastāvīgo sekretāru, bet 1956. gadā viņš atkārtoti kļuva par prefekta vietnieku un 1957. gadā 

— par prefektu. [..]” 

8. Izmeklēšanas ietvaros publicēja arī interviju ar Žino kungu. Tajā bija iekļauts šāds Žino 

paziņojums: 

“[..] Par nometņu eksistenci es uzzināju tikai tad, kad es par to ziņoju Luarē prefektam. Tajā 

laikā es nezināju, kas tur bija ieslodzīti. Vācijas un Padomju savienības pakta laušanas laikā 

tur bija bijuši komunisti. Tāpat arī ebreji no citām valstīm. Mēs nezinājām galamērķi, uz 

kurieni viņus sūtīs. Mēs zinājām tikai to, ka viņus ved uz Dransī. Baumoja, ka viņus sūta 

darbā uz sāls raktuvēm Polijā. Mēs, protams, zinājām, ka viņi nedodas patīkamās brīvdienās. 

Tomēr par nāves nometņu pastāvēšanu es nezināju līdz 1945. gada aprīlim, kad atgriezās 

pirmie izsūtītie. 

Kad es stājos amatā 1942. gada 24. augustā, visas grupas, izņemot vienu, jau bija pametušas 

nometnes.” 

Kad intervētājs jautāja Žino kungam, vai, viņaprāt, šī “no jauna radusies interese par šiem 

drūmajiem gadiem” bija “nepieciešama nākamajām paaudzēm”, viņš atbildēja: “Es uzskatu, 



 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

Tulkojums  Valsts valodas centrs, 2015 6 

ka to, vai francūži tolaik pieļāva kļūdas vai dažreiz izdarīja kara noziegumus, sedz diskrēts 

vēstures šķidrauts [..]”. 

9. 1997. gada 31. janvārī plkst. 17:00 trešais pieteikuma iesniedzējs, France Info (radiostacija, 

ko pārvaldīja pieteikuma iesniedzējs uzņēmums) žurnālists, pārraidīja šādu ziņojumu: 

“Saskaņā ar iknedēļas žurnālā Le Point publicēto informāciju bijušais Parīzes mēra vietnieks 

1942. gadā uzraudzīja tūkstošiem Francijas un citu valstu ebreju izsūtīšanu. Mišels Žino, 

kuram tagad ir 80 gadi, tolaik bija Pitivjē prefekta vietnieks. Viņš atzīst, ka organizēja 

izsūtāmo personu nosūtīšanu uz Dransī. Mišels Žino, kuru kara beigās ģenerālis de Golls 

atcēla no amata, apgalvo, ka viņš bija piedalījies Pretošanās kustībā un pēc tam kāpa pa 

civildienesta ierēdņu karjeras kāpnēm. Aizstāvot sevi, Žino kungs, kurš no 1977. gada līdz 

1995. gadam ieņēma Parīzes mēra vietnieka amatu, apgalvo, tāpat kā Moriss Papons, ka viņš 

neko nezināja par izsūtīto ebreju likteni un to dienu noziegumi būtu jāapsedz ar diskrētu 

vēstures šķidrautu.” 

Saskaņā ar France Info darbības principiem programmas vadītājs runā tiešraidē, un katru 

pusstundu tiek pārraidīti divi ziņu izlaidumi un divi ziņu apskati. Tad vadītājs uz stundu 

pārtrauc pārraidi, lai atjauninātu savu informāciju, pirms viņš atkal turpina reportāžu tiešraidē. 

Attiecīgi laikā no 31. janvāra plkst. 18:00 līdz 1. februāra plkst. 11:04 trešais pieteikuma 

iesniedzējs un vēl citi žurnālisti iepriekšminēto pārraidi tādā pašā vai nedaudz atšķirīgā veidā 

atkārtoja sešdesmit divas reizes. Tomēr pārraidēs tika sistemātiski norādīts, ka reportāžas 

pamatā ir Le Point publicētais raksts. Pēc plkst. 23:00 vairākos ziņu izlaidumos un ziņu 

apskatos tika minēts fakts, ka “pretstatā Morisam Paponam”, Mišels Žino nebija pavēlējis 

nevienu arestēt, ievietot nometnē vai pārvest uz Dransī, un dažkārt tika pieminēts, ka viņš bija 

“atbildīgs tikai par kārtības uzturēšanu”. 

1997. gada 1. februārī, sākot no plkst. 5:45, vairākos ziņu izlaidumos un apskatos (plkst. 6:45, 

7:00, 7:15, 8:00, 8:15, 8:23, 8:30, 8:45 un 9:33) tika minēts, ka Žino kungs noraida Le Point 

publicētos apgalvojumus. Saskaņā ar pieteikuma iesniedzēju teikto pēc plkst. 11:04 šī norāde 

tika minēta sistemātiski. 

10. Žino kungs ierosināja tiesvedību Parīzes krimināltiesā pret otro pieteikuma iesniedzēju, 

kurš ir pieteikuma iesniedzēja uzņēmuma (izdevējs) producents, trešo pieteikuma iesniedzēju 

un pieteikuma iesniedzēju uzņēmumu attiecīgi kā pret galveno vainīgo, līdzvainīgo un 

civiltiesiski atbildīgo par publisku valsts amatpersonas apmelošanu, kas ir 1881. gada 

29. jūlija Preses brīvības likuma (“1881. gada Likums”) 29. panta pirmās daļas un 31. panta 

pirmās daļas pārkāpums. 

Savā aizstāvībā pieteikuma iesniedzēji apgalvoja, ka saskaņā ar 1881. gada Likuma 31. pantu 

lieta ir nepieņemama, jo Atbrīvošanas laikā Žino kungam bija ar atpakaļejošu spēku atņemts 

valsts amatpersonas statuss. Viņi apgalvoja, ka ir nepieņemama arī prokuratūras ierosinātā 

lieta pret otro pieteikuma iesniedzēju, jo apstrīdētais paziņojums bija pārraidīts tiešraidē un 

tāpēc nevar uzskatīt, ka tā saturs bija “sagatavots pirms tā paziņošanas sabiedrībai” 

1982. gada 29. jūlija Audiovizuālās komunikācijas likuma (“1982. gada Likums”) 93. panta 

3. punkta nozīmē. Turklāt viņi apgalvoja, ka trešais pieteikuma iesniedzējs bija rīkojies labā 

ticībā. Šajā saistībā viņi apgalvoja, ka ziņas par Papona tiesāšanu bija atjaunojušas sabiedrības 

interesi par okupācijas periodu, ka trešā pieteikuma iesniedzēja rīcībā bija raksts, kas Le Point 

žurnālā bija publicēts iepriekšējā dienā, un trīs aģentūru ziņojumi, ka ir pamatoti par Žino 

kunga un Papona kunga lietām ziņot saistīti, jo okupācijas laikā abi šie kungi bija ieņēmuši 

augstus valsts amatus un pēc tam bija veidojuši spīdošu politisko karjeru, ka nosacījuma 

izteiksmes izmantošana un personisku piezīmju neizteikšana par Žino kungu pierāda 

žurnālistu piesardzību un ka, sākot no 1. februāra plkst. 6:00, France Info bija ziņojusi par to, 

ka Žino kungs noraida šo informāciju. 

11. Ar savu 1997. gada 25. novembra spriedumu Parīzes Krimināltiesa (Septiņpadsmitā 

nodaļa) atzina otro un trešo pieteikuma iesniedzēju attiecīgi par galveno vainīgo un 



 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

Tulkojums  Valsts valodas centrs, 2015 7 

līdzdalībnieku valsts amatpersonas publiskā apmelošanā. Tā katram no šiem pieteikuma 

iesniedzējiem piemēroja soda naudu 20 000 Francijas franku (FRF) apmērā un piesprieda 

kopīgi kompensēt kaitējumu 50 000 FRF apmērā. Tā arī atzina pieteikuma iesniedzēja 

uzņēmuma civiltiesisko atbildību un kā civiltiesisko aizsardzības līdzekli noteica, ka tam 

mēnesī pēc dienas, kurā spriedums kļūs galīgs, divdesmit četras stundas ik pēc trīsdesmit 

minūtēm France Info kanālā ir jāpārraida paziņojums, kurā sabiedrība jāinformē par 

sprieduma saturu. 

Attiecībā uz apstrīdēto apgalvojumu apmelojošo raksturu spriedumā ir teikts: 

“Tiek apgalvots, ka Žino kungs [..], pildot Pitivjē prefekta vietnieka amatu, personīgi un 

aktīvi piedalījās ebreju izsūtīšanā. Šo apgalvojumu, kas bez šaubām aizskar civilprasītāja 

godu, vēl vairāk pastiprina fakts, ka saistībā ar Žino lietu tika pieminēta Papona lieta, kurā 

Papona kungam izvirzītās apsūdzības par līdzdalību noziegumos pret cilvēci skata Žirondas 

zvērināto tiesa, tādējādi netieši norādot, ka Žino kungs bija centies izvairīties no atbildības par 

noziegumiem, kas izdarīti periodā, kuru, viņa vārdiem runājot, “būtu jāapsedz ar diskrētu 

vēstures šķidrautu”. 

Fakts, ka tika norādīts, ka, “pretstatā Morisam Paponam”, Mišels Žino nebija pavēlējis 

nevienu arestēt, ieslodzīt nometnē vai pārvest uz Dransī, nekādā ziņā nemazināja pret 

civilprasītāju izvirzītās apsūdzības smagumu; tas pats ir sakāms arī par nosacījuma izteiksmi, 

kas tika lietota visās pārraidēs. 

Apstrīdētie apgalvojumi rada šaubas arī par Žino kunga dalību Pretošanās kustībā, jo šis fakts 

tika nodēvēts tikai par viņa “apgalvojumu”, un tika minēts, ka kara beigās ģenerālis de Golls 

viņam atņēma viņa statusu. Arī šie vārdi grauj civilprasītāja godu un reputāciju.” 

Tiesa atzina, ka Žino kungs nebija zaudējis prefekta vietnieka amatu, un tātad ir jāuzskata, ka 

viņš pildīja šā amata pienākumus Pitivjē laikā, kad norisinājās notikumi, kuros viņš tiek 

apmelots, un attiecīgi īstenoja valsts varu. Tiesa atzina, ka tāpēc 1881. gada Likuma 31. pants 

ir piemērojams. 

Attiecībā uz trešā pieteikuma iesniedzēja rīcību labā ticībā tiesa atzina, ka: 

“Tā kā tiek pieņemts, ka apmelojoši apgalvojumi tiek izteikti ļaunprātīgi, atbildētājiem ir 

jāpierāda, ka viņi ir rīkojušies labā ticībā. 

Pirmkārt, ir jānorāda, ka tādu apmelojošu apgalvojumu atkārtošana, kas jau ir publicēti citā 

plašsaziņas līdzeklī, nekādā ziņā neattaisno personu, kura tos atkārtoti izplata; šāda 

žurnālistikas prakse ir īpaši nosodāma, jo tādējādi, ziņojot nepārbaudītu apgalvojumu, šis 

apgalvojums šķiet pilnīgi ticams. 

Tieši tā notika Žino kunga gadījumā — pieņēmis, ka izmeklēšana, ko bija veikuši viņa kolēģi 

no Le Point, ir ticama, Bertrāns Gališē vienkārši pārstāstīja žurnālā minētos apgalvojumus par 

civilprasītāju, pats tos nepārbaudot. 

Lai pierādītu, ka viņš bija veicis nopietnu izmeklēšanu, Bertrāns Gališē Tiesai apgalvoja, ka 

viņa rīcībā bija raksts, kas iepriekšējā dienā bija publicēts Le Point, un trīs aģentūru ziņojumi; 

tomēr šie ziņojumi, kuros vienkārši bija citētas apjomīgas daļas no žurnālā publicētā raksta, 

bez papildus pierādījumiem nevar nodrošināt žurnālistam tiesisko aizstāvību. 

Žurnālists arī uzrādīja Le Point minētos dokumentus — prefekta 1942. gada 1. oktobra 

ziņojumu, Mišela Žino 1942. gada 19. un 22. septembra piezīmes un 1942. gada septembra un 

oktobra ikmēneša ziņojumus; tomēr šie dokumenti viņam nedeva pamatu apgalvot, ka Mišels 

Žino, Pitivjē prefekta vietnieks, bija pārraudzījis tūkstošiem ebreju izsūtīšanu vai ka viņš bija 

atzinis, ka viņš bija organizējis tūkstošiem ebreju izsūtāmo pārvešanu. 



 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

Tulkojums  Valsts valodas centrs, 2015 8 

To, ka Mišels Žino, prefekta vietnieks, būtu personīgi piedalījies ebreju grupas pārvešanas uz 

Dransī organizēšanā vai nosūtīšanā, nepierāda nedz Luarē prefekta 1942. gada 1. oktobra 

dienesta ziņojums, kurā ir norādīts, ka visi norādījumi nometnes komandantam ir jānosūta arī 

Pitivjē prefekta vietniekam, nedz 1942. gada 19. septembra dienesta ziņojums, kuru 

parakstījis Mišels Žino un kurā tas pauž bažas par kārtības uzturēšanu 1942. gada 

20. septembrī komunistu demonstrāciju gadījumā, jo visi rajona žandarmi bija norīkoti 

palīdzēt “tūkstošiem ebreju aizvešanā ar vilcienu”, nedz arī Mišela Žino 1942. gada 

22. septembra sagatavotais ziņojums par notikumiem attiecīgajā dienā, kad “pilsētā saglabājās 

pilnīgs miers”. Faktiski šie dokumenti tikai pierāda, ka viņš sūdzējās par to, ka viņš ļoti 

novēloti tika informēts par “tūkstošiem ebreju aizvešanu ar vilcienu”, ka viņš nesaņēma visu 

nometnes komandantam adresēto norādījumu kopijas un bija nepieciešams prefekta dienesta 

ziņojums, lai novērstu viņa “apiešanu”, un to, ka viņš bažījās par kārtības saglabāšanu ārpus 

nometnēm. 

Mišela Žino 1942. gada septembra un oktobra ikmēneša ziņojumiem šajā ziņā nebija būtiskas 

nozīmes; lai gan pirmajā ziņojumā ir minēts, ka 1942. gada 20. septembrī vairums ebreju no 

Pitivjē nometnes tika “iesēdināti vilcienos”, kas devās uz Vāciju, lai gan šajos ziņojumos bija 

minēta abu viņa rajonā esošo nometņu apdzīvotība un tādējādi apstiprināta viņa “principiālā 

atbildība” par nometnēm (saskaņā ar Serdžes Klārsfelda [Serge Klarsfeld] formulu), lai gan 

šajos ziņojumos prefekts tika informēts par attiecībām ar Vācijas spēkiem un apstākļiem, 

kādos tika piemēroti pret ebrejiem vērstie likumi, un lai gan šie ziņojumi noteikti pierāda, ka 

Žino kungs savas prefekta vietnieka funkcijas okupācijas periodā pildīja centīgi, apņēmīgi un 

bez sirdsapziņas pārmetumiem, tie tomēr nepierāda, ka viņš personīgi piedalījās ebreju 

izsūtīšanā vai ka viņš organizēja izsūtāmo ebreju aizvešanu. 

Attiecībā uz citiem aizstāvībā minētajiem dokumentiem, proti, Conseil d'Etat policijas 

ģenerālsekretāra 1942. gada 19. septembra vēstuli Orleānas reģiona prefektam un prefekta 

1942. gada 21. septembra atbildi, un Pitivjē prefekta vietnieka 1942. gada 19. septembra 

dienesta ziņojumu žandarmērijas kapteinim un policijas priekšniekam, Tiesa tos nevar 

uzskatīt par pierādījumiem, jo uz vienkāršas papīra lapas ir sniegts tikai to kopsavilkums. 

Īsumā sakot, Bertrāna Gališē rīcībā esošie dokumenti nedeva viņam pamatu apgalvot, ka Žino 

kungs bija piedalījies noziegumos pret cilvēci. 

Tāpat šie dokumenti nedeva tiesības programmas vadītājiem pēc 1. februāra plkst. 0:33 

atkārtoti apgalvot, ka prasītājs ir pārraudzījis Pitivjē un Bonlarolandas ebreju internēto 

nometnes un uzturējis kārtību abās šajās nometnēs. 

Visbeidzot, Mušāras-Zajas [Mouchard-Zay] kundzes liecība, kurā viņa vēlreiz pārstāstīja 

dramatiskos apstākļus, kādos notika vairākas ebreju vīriešu, sieviešu un bērnu aizturēšanas, 

apstākļus, kādos viņus pārveda uz Pitivjē un Bonlarolandas nometni un kādos viņi tur ieradās, 

un sabiedrības viedokļa dramatiskās izmaiņas, kas sakrita ar šo notikumu risināšanās laiku, 

nepierāda, ka Žino kungs piedalījās šo izsūtīšanu organizēšanā. 

Apzinoties profesionālos ierobežojumus, ko rada nepieciešamība ātri paziņot jaunākās ziņas, 

kas ir raksturīgi radio, Tiesa norāda, ka žurnālisti ne tikai objektīvi ziņoja neapstrādātas 

jaunākās ziņas, bet arī apstiprināja dažu viņu kolēģu žurnālistu veikto interpretāciju, un turklāt 

vēl izveidoja saikni ar “Papona lietu”, kuras nolūks, bez šaubām, bija padarīt stāstu 

sensacionālāku. 

Tāpēc apstrīdētās pārraides bija īpaši paviršas un, tā kā tajās tika atkārtoti izteikti apmelojoši 

apgalvojumi, veicināja baumu izplatīšanos. 



 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

Tulkojums  Valsts valodas centrs, 2015 9 

Saistībā ar apgalvojumu, ka Žino kungs nebija īsts Pretošanās kustības dalībnieks, Tiesa 

atzīst, ka aizstāvības sniegtie pierādījumi ir nepietiekami, lai radītu šaubas par viņa darbībām 

Pretošanās kustībā, ko jebkurā gadījumā apstiprināja Žans Klods Ārons [Jean-Claude Aaron], 

Masséna tīkla vadītājs, pulkvedis Remī [Rémy] un vairāki ebreju izcelsmes cilvēki, kas 

aprakstīja, kādu palīdzību viņš tiem bija sniedzis okupācijas laikā. 

Visu iepriekšminēto iemeslu dēļ Tiesa nevar atzīt, ka [trešais pieteikuma iesniedzējs] rīkojās 

labā ticībā.” 

Tiesa atzina, ka otrais pieteikuma iesniedzējs, pildot raidsabiedrības producenta pienākumus, 

nebija atbildīgs par pirmo pārraidi, ko trešais pieteikuma iesniedzējs translēja tiešraidē 

31. janvārī plkst. 18:00. Tomēr tā atzina, ka šo pašu paziņojumu pilnā vai saīsinātā veidā 

atkārtoja vairāki programmu vadītāji, kuri runāja pēc tam, un uzskatīja, ka šāda “apstrīdēto 

apgalvojumu sistemātiska atkārtošana” ir uzskatāma par “atkārtotām pārraidēm” 1982. gada 

Likuma 93. panta 3. punkta nozīmē. Tiesas atzinums bija šāds: 

“Tāpēc [otrais pieteikuma iesniedzējs], producents, kura pienākums bija kontrolēt, kas tiek 

pārraidīts kanālā, par kuru viņš ir atbildīgs, ir galvenais vainīgais par apmelošanu.” 

12. Pieteikuma iesniedzēju ierosinātajā pārsūdzībā Parīzes Apelācijas tiesa (Vienpadsmitā 

Krimināltiesas pārsūdzības nodaļa) ar 1998. gada 17. jūnija lēmumu atbalstīja 1997. gada 

25. novembra spriedumu. 

Attiecībā uz apvainojošā ziņu izlaiduma apmelojošo saturu tā lēma šādi: 

“Vārdi var būt apmelojoši, ja ir izteikti netieši mājieni, jautājumi vai apgalvojumi. Turklāt 

jāvērtē gan vārdu patiesā nozīme, gan konteksts, kādā tie pateikti. 

Paziņošana, ka Žino kungs bija atbildīgs par tūkstošiem ebreju izsūtīšanas pārraudzīšanu un 

viņu izsūtīšanas uz Dransī organizēšanu, nepārprotami bija viņa cieņas un goda aizskaršana. 

Aizstāvības argumenti [..], kuru mērķis bija pierādīt minēto faktu patiesumu, šajā gadījumā ne 

tikai neko nepierāda, bet arī nav būtiski. Turklāt, arī Žino kunga amata salīdzināšana ar 

Papona kunga amatu, kura lietu patiešām pašlaik iztiesā Bordo zvērināto tiesa, rada 

nevajadzīgu apmelojošu priekšstatu. 

Tieši tāpat par apmelojošu jāuzskata izteikums, ka “[Žino kungs] [..] apgalvo, ka ir piedalījies 

Pretošanās kustībā”. Tā kā tas tika minēts starp norādi uz to, ka ģenerālis de Golls viņu atcēla 

no amata, un salīdzinājumu ar Papona kungu, to var saprast tikai tā, ka Žino kunga 

apgalvojums ir nepatiess.” 

Jautājumā par rīcību labā ticībā spriedumā ir teikts: 

“Nepatiesa vainas piedēvēšana ir uzskatāma par ļaunprātīgu rīcību, ja vien nevar pierādīt, ka 

tai bija leģitīms mērķis, tās pamatā nebija personisks naids, pirms tās ir veikta nopietna 

izmeklēšana un tā ir izteikta atturīgā veidā. 

Nav šaubu, ka informācijas sniegšana par valsts amatpersonu attieksmi okupācijas periodā, jo 

īpaši saistībā ar vienu no traģiskākajiem tā laika notikumiem, ebreju izsūtīšanu un 

iznīcināšanu, ir pilnīgi leģitīma. 

Nekas lietas materiālos neliecina par žurnālistu īpašu naidīgumu pret civilprasītāju. 

No otras puses, pirmstiesas izmeklēšana katrā ziņā bija pavirša. Civilprasītājs pareizi norādīja, 

ka Gališē kungs sāka pārraidīt savas piezīmes 31. janvāra plkst. 18:00, citiem vārdiem sakot, 

īsi pēc tam, kad bija iznācis žurnāla Le Point numurs, kas datēts ar 1. un 2. februāri. 



 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

Tulkojums  Valsts valodas centrs, 2015 10 

Cenšoties pierādīt savu labo ticību, aizstāvība atsaucās uz trīs aģentūru (AFP, AP un Reuters) 

ziņojumiem, kuros bija minēts Le Point raksts un kāda televīzijas raidījuma saturs, kurā bija 

piedalījies Žino kungs. Bet aģentūru ziņojumi kā galvenais informācijas avots, it īpaši 

gadījumā, ja tajos ir tikai atkārtotas kādā jau publicētā rakstā sniegtās ziņas, neliecina, ka ir 

mēģināts vismaz pārbaudīt informāciju, ja ne veikt izmeklēšanu. Turklāt pilnībā nepamatotais 

apgalvojums, ka Žino kungs esot atzinis savu vainu, ir īpaši nosodāms, raugoties gan no 

krimināltiesiskā, gan no ētiskā skatupunkta. 

Attiecībā uz debatēm par to, vai Žino kungs bija Pretošanās kustības dalībnieks, Krimināltiesa 

pareizi norādīja, ka aizstāvības iesniegtie dokumenti pietiekami nepierādīja pretējo, jo viņa 

līdzdalību bija apliecinājis Masséna tīkla vadītājs Žans Klods Ārons, pulkvedis Remī un 

vairākas ebreju izcelsmes personas, kuru uzmanību bija piesaistījusi Žino kunga drosmīgā 

attieksme. 

Turklāt paustajā paziņojumā piedēvētā vaina bija nesamērīga ar objektīvo materiālu, kas bija 

apsūdzēto rīcībā, un šajā saistībā jānorāda (jo šā jautājuma izskaidrojums var būt lietderīgs), 

ka nedz aizstāvības minētais nosacījuma izteiksmes lietojums, nedz tas, ka ļoti vēlu vakarā 

tika minēts, ka Žino kungs noraida šo informāciju, nemazina ziņu pārraides laikā vairākus 

desmitus reižu izteikto apgalvojumu nopietnību. 

To dokumentu saturs, par kuriem atbildētāji uzzināja no Le Point, nav pārliecinošs, ņemot 

vērā to skaidrojumu, ja jāuzskata, ka tie atspoguļo prefekta vietnieka Žino attieksmi 

1942. gada 20. septembrī, kad tika izsūtīta pēdējā ebreju grupa. 

Prefekta vietnieks savā 19. septembra dienesta vēstulē, ko tas bija adresējis savam prefektam 

[..], bija rakstījis: “Man tikko paziņoja par tūkstošiem ebreju aizvešanu ar vilcienu [..] rīt,” un 

viņš sūdzējās, ka tāpēc viņa rīcībā nebūs pietiekamu cilvēku resursu, lai kontrolētu komunistu 

demonstrāciju. 

Tas pats prefekta vietnieks nosūtīja dienesta vēstuli, kura bija datēta 1942. gada 22. septembrī 

un kurā viņš informēja prefektu par to, ka saistībā ar demonstrāciju nav notikuši nekādi 

incidenti un ka izsūtāmo aizvešana noritēja netraucēti. 

Luarē prefekta 1942. gada 1. oktobra dienesta vēstulē, šķiet, tika atkārtoti paustas viņa padotā 

bažas par viņa informēšanu un noteikts, ka prefekta vietnieks kā “valdības pārstāvis [..] ir 

tiesīgs uzraudzīt nometņu pienācīgu darbību”. 

Ziņojumos, ko Mišels Žino savam prefektam nosūtīja 1942. gada septembrī un oktobrī, bija 

aprakstīta situācija nometnēs, bet nebija ne teikts, ka viņam būtu bijušas kādas pilnvaras pār 

tām, ne arī bija izklāstīti kādi ierosinājumi saistībā ar tām. 

Tiesā uzklausīto liecinieku liecības nesniedza papildu informāciju par Žino kunga 

pienākumiem. 

Attiecībā uz citiem tiesai iesniegtajiem dokumentiem Krimināltiesa, pamatojoties uz 

iemesliem, kuriem piekrīt arī Apelācijas tiesa, pareizi atzina, ka nešķiet, ka tie būtu bijuši 

atbildētāju rīcībā paziņojuma pārraidīšanas laikā. Turklāt tie nekādā ziņā neapgāž Žino kunga 

argumentu, jo to vidū ir viena dienesta vēstule, ko viņš nosūtīja 1943. gada 15. aprīlī Orleānas 

prefektam par pārtikas un gultas piederumu uzlabošanu nometnēs. Tās beigās ir šāds teikums: 

“Lai gan nometņu pārvaldība un vadīšana neietilpst manos pienākumos, es vēlos vērst Jūsu 

uzmanību uz šo situāciju [..]”. 



 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

Tulkojums  Valsts valodas centrs, 2015 11 

Visi šie teksti liecina par amatpersonu, kas centīgi pilda savu pienākumu uzturēt sabiedrisko 

kārtību un aizstāvēt valdības politiskās intereses. Nepārspīlējot tie nepamato apgalvojumu, ka 

Žino kungs pārraudzīja nometnes vai piedalījās ebreju izsūtīšanā. 

Attiecīgi ir jānoraida iebildums par rīcību labā ticībā.” 

Apelācijas instances tiesa saistībā ar otrā pieteikuma iesniedzēja atbildību saskaņā ar 

1982. gada Likuma 93. panta 3. punktu norādīja: 

“[..] Šā panta mērķis ir atbrīvot audiovizuālā plašsaziņas līdzekļa producentu no atbildības par 

tiešraidēm, kuru saturu viņš faktiski nevarēja uzraudzīt un kontrolēt. Tomēr to pašu nevar 

teikt par atkārtotajiem ziņu izlaidumiem, kuru saturu ir iespējams uzraudzīt un kontrolēt, šim 

nolūkam veicot atbilstošus pasākumus. Šajā ziņā bija būtiski šādus pasākumus veikt, sākot no 

1. februāra rīta, kad tika grozīts apvainojošā paziņojuma saturs. Turklāt iepriekšējas 

sagatavošanas jēdzienā būtu jāparedz arī mehāniskā reģistrācija. Saturu var sagatavot arī, 

izmantojot komunikācijas metodi, kuras pamatā ir atkārtošana, kas faktiski paredz, ka saturs ir 

jāsagatavo, bet tas nav katrā ziņā jādara ar mehāniskiem līdzekļiem. Tā ir atšķirība starp 

atkārtotiem ziņu raidījumiem un pārraidēm tiešraidē bez atkārtošanas. 

Turklāt kā civiltiesisko tiesību aizsardzības līdzekli tiesa noteica, ka mēnesī pēc dienas, kad 

spriedums kļūs galīgs, France Info kanālā divdesmit četru stundu periodā ik pēc divām 

stundām ir jānolasa šāds paziņojums: 

“Ar Parīzes Apelācijas tiesas (Vienpadsmitā nodaļa, A daļa) spriedumu Bertrānam Gališē, 

žurnālistam, un Mišelam Buajonam, Radio France producentam, katram tika piespriests 

naudas sods 20 000 FRF apmērā un noteikts, ka tiem kopā ir jākompensē kaitējums, ko tie 

radīja, apmelojot Mišelu Žino, bijušo Pitivjē prefekta vietnieku. Šis spriedums ir pieņemts pēc 

1997. gada 31. janvāra un 1. februāra ziņu izlaidumiem, kuros tika nepatiesi apgalvots, ka 

Mišels Žino piedalījās tūkstošiem ebreju izsūtīšanā, un tika radītas nepamatotas šaubas par 

viņa līdzdalību Pretošanās kustībā.” 

Attiecībā uz iepriekšminētā paziņojuma pārraidīšanu šajā spriedumā ir teikts: 

“Tiesa atbalsta rīkojumu par paziņojuma pārraidīšanu France Info kanālā, kas šķiet samērīgs 

tiesiskās aizsardzības līdzeklis, ņemot vērā radīto kaitējumu, bet ko aizstāvība uzskata par 

esošu pretrunā [Konvencijas] 6. un 10. pantam [..] 

Tiesa tam nepiekrīt, jo saskaņā ar [Konvencijas] 10. pantu vārda brīvībai var piemērot tādus 

ierobežojumus, kādi var būt nepieciešami [..], lai aizsargātu citu cilvēku reputāciju, kā tas ir 

šajā gadījumā. Aizstāvība pareizi norādīja, ka šā rīkojuma rezultātā tiks ierobežota France 

Info “redakcijas rīcības brīvība”, bet tas jau notiek rakstisko plašsaziņas līdzekļu gadījumā un 

ir grūti rast attaisnojumu dažu plašsaziņas līdzekļu diskriminēšanai šajā ziņā. 

Visbeidzot būtu nepareizi atteikt prasītājam, kura tiesības ir vienlīdz svarīgas, konkrētu 

tiesiskās aizsardzības līdzekli — paziņojuma pārraidi, pamatojoties tikai uz to, ka 

audiovizuālais plašsaziņas līdzeklis atšķiras no tradicionālās drukātās preses. 

Turklāt rīkojumu par paziņojuma pārraidīšanu nevar uzskatīt par pretrunā esošu tiesībām uz 

taisnīgu tiesu Konvencijas 6. panta nozīmē [..]”. 

13. Pieteikuma iesniedzēji pārsūdzēja tiesību jautājumus. Viņi apgalvoja, ka Apelācijas tiesa 

nepiemēro principu, kas paredz krimināltiesības interpretēt šaurā nozīmē, jo tā bija 

paplašinājusi 1982. gada Likuma 93. panta 3. punktā paredzētās prezumpcijas (saskaņā ar 

kuru producents ir galvenā atbildīgā persona, ja “apvainojošā paziņojuma saturs ir ticis 

sagatavots pirms paušanas sabiedrībai”) piemērošanas jomu, iekļaujot tajā arī “komunikācijas 

metodi, kuras pamatā ir atkārtošana”. Atsaucoties uz Konvencijas 6. un 10. pantu, viņi 



 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

Tulkojums  Valsts valodas centrs, 2015 12 

sūdzējās arī par apstrīdētajā nolēmumā ietverto rīkojumu pārraidīt France Info kanālā iepriekš 

norādīto paziņojumu, un viņu arguments būtībā bija tas, ka “tiesību aktos nebija pamata 

publicēt tiesas paziņojumu, kas faktiski ir sods par civiltiesību pārkāpumu”. 

Ar 1999. gada 8. jūnija spriedumu Kasācijas tiesa (Krimināllietu nodaļa) noraidīja pārsūdzību, 

cita starpā, šādu iemeslu dēļ: 

“[..] Atzīstot, ka producents ir galvenais vainīgais 1982. gada 29. jūlija Audiovizuālās 

komunikācijas likuma 93. panta 3. punkta pārkāpumā, Apelācijas tiesa gan savu iemeslu, gan 

jau iepriekš minēto iemeslu dēļ lēma, ka pārraidēs, kurās tika izteiktas apvainojošas piezīmes, 

izņemot pašu pirmo ziņu izlaidumu, vairāk nekā divdesmit četras stundas sistemātiski tika 

atkārtots šāds pats vai saīsināts saturs. 

Tā arī atzina, ka, īstenojot šāda veida pārraidi, producents varēja kontrolēt saturu pirms tā 

pārraidīšanas sabiedrībai. 

Tātad, pieņemot savu nolēmumu, tiesa pareizi piemēroja tiesību aktus. 

Atkārtoti pārraidāma paziņojuma saturs ir pienācīgi jāsagatavo pirms tā pārraidīšanas 

sabiedrībai 93. panta 3. punkta nozīmē [minēts iepriekš]. [..] 

[..] lai gan krimināltiesas kā sankciju var izdot rīkojumu par savu spriedumu publicēšanu 

vienīgi tādā gadījumā, ja to skaidri atļauj tiesību akti, tās var izdot šādu rīkojumu kā tiesiskās 

aizsardzības līdzekli, pamatojoties uz civilprasītāja pieprasījumu. Ja šādu tiesiskās 

aizsardzības līdzekli piemēro veidā, kas ir iespējams, ņemot vērā tā plašsaziņas līdzekļa 

ierobežojumus, kurā tas jāpublicē, tas [nav pretrunā] pārsūdzībā minētajiem Konvencijas 

noteikumiem.” 

14. 12. punktā minētais paziņojums tika pārraidīts France Info kanālā 1999. gadā no 31. jūlija 

līdz 1. augustam. 

II. PIEMĒROJAMIE VALSTS TIESĪBU AKTI 

15. Piemērojamie 1881. gada 29. jūlija Preses brīvības likuma IV nodaļas (ar grozījumiem) 

noteikumi ir šādi: 

29. pants 

“Apmelošana ir tādu faktu paziņošana vai apgalvošana, kas aizskar tās personas vai iestādes 

godu vai reputāciju, par kuru šis fakts tiek apgalvots. Šāda apgalvojuma vai paziņojuma tieša 

publicēšana vai pārpublicēšana ir nodarījums, pat ja tas ir formulēts kā pieņēmums vai arī 

izteikts par personu vai iestādi, kas nav tieši nosaukta, bet ir identificējama, ņemot vērā 

apstrīdētos izteikumus, izsaucienus, draudus, rakstītu vai drukātu informāciju, plakātus vai 

afišas. 

Aizskarošu vai nicinošu izteikumu vai lamuvārdu izmantošana, nepaužot faktisku 

informāciju, ir apvainošana.” 

31. pants 

“Par apmelošanu, atsaucoties uz viena vai vairāku ministru vai ministrijas amatpersonu 

funkcijām vai amatu, viena vai vairāku kādas parlamenta palātas deputātu, valsts civildienesta 

ierēdņa, likuma pārstāvja vai izpildītāja funkcijām vai amatu, tāda reliģiskā mācītāja amatu, 

kas saņem algu no valsts, tāda pilsoņa pienākumiem, kas uz laiku vai pastāvīgi pilda civilā 

dienesta ierēdņa vai valsts amatpersonas pienākumus, tiesas locekļa amatu vai liecinieka 



 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

Tulkojums  Valsts valodas centrs, 2015 13 

statusu, pamatojoties uz viņa liecinieka apgalvojumu [runās, izsaucienos vai draudos, kas 

izteikti vai izdvesti sabiedriskās vietās vai sanāksmēs vai izteikti rakstītā vai drukātā 

materiālā, zīmējumos, gravējumos, gleznās, emblēmās, attēlos vai jebkurā citā rakstiskā, 

mutiskā vai ilustrētā veidā, kas pārdots vai izplatīts, piedāvāts pārdošanai vai izstādīts 

sabiedriskās vietās vai sanāksmēs, vai uz sabiedrībai redzamiem plakātiem vai afišām, vai 

jebkurā audiovizuālā plašsaziņas līdzeklī], pienākas sods [naudas sods 45 000 eiro apmērā]. 

Par apmelojošu apgalvojumu izteikšanu par iepriekšminēto personu privātajām dzīvēm 

pienākas sods saskaņā ar 32. pantu turpmāk tekstā.” 

41. pants 

“Par nodarījumiem, kas veikti ar preses starpniecību, galvenās atbildīgās personas norādītajā 

secībā ir: 

1. Producenti un izdevēji neatkarīgi no viņu amata vai tā nosaukuma [..]” 

16. 1982. gada 29. jūlija Audiovizuālās komunikācijas likuma 93. panta 3. punktā ir noteikts: 

“Gadījumā, ja kādu no 1881. gada 29. jūlija Preses brīvības likuma IV nodaļā minētajiem 

nodarījumiem ir veicis audiovizuālais operators, uzsāk kriminālprocesu pret producentu [..] kā 

pret galveno likumpārkāpēju, ar nosacījumu, ka apvainojošā apgalvojuma saturs ir bijis 

sagatavots pirms tā paušanas sabiedrībai. 

[..] 

Ja pret [..] producentu uzsāk kriminālprocesu, tad pret apgalvojuma sagatavotāju uzsāk 

kriminālprocesu kā pret līdzdalībnieku. 

[..]” 

JURIDISKAIS PAMATOJUMS 

I. KONVENCIJAS 7. PANTA 1. PUNKTA IESPĒJAMAIS PĀRKĀPUMS 

17. Pieteikuma iesniedzēji sūdzējās par to, ka krimināltiesības bija piemērotas ļoti plašā 

nozīmē, jo, atzīstot, ka “apvainojošā paziņojuma saturs [bija] sagatavots pirms paziņošanas 

sabiedrībai”, lai gan visi attiecīgie ziņu izlaidumi un to pārskati bija pārraidīti tiešraidē, valsts 

tiesas atzina otrā un trešā pieteikuma iesniedzēja kriminālatbildību, pamatojoties uz 

Audiovizuālās komunikācijas likuma (1982. gada 29. jūlija Likums Nr. 82-652, tekstā — 

“1982. gada Likums”) 93. panta 3. punkta analogu interpretāciju. Viņi atsaucās uz 

Konvencijas 7. panta 1. punktu, kas paredz: 

“1. Nevienu nedrīkst atzīt par vainīgu noziedzīgā nodarījumā tādas darbības vai bezdarbības 

dēļ, kas saskaņā ar izdarīšanas brīdī spēkā esošajām nacionālajām un starptautiskajām tiesību 

normām netika atzīta par noziedzīgu nodarījumu. Tāpat nedrīkst piespriest smagāku sodu par 

to, kas bija piemērojams noziedzīgā nodarījuma brīdī.” 

18. Valdība apgalvoja, ka audiovizuālās komunikācijas jomā prezumpcija par producenta 

atbildību, kas noteikta 1982. gada Likuma 93. panta 3. punktā, attiecās vienīgi uz gadījumiem, 

kuros neslavu ceļošā apgalvojuma saturs ir sagatavots iepriekš pirms tā paziņošanas 



 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

Tulkojums  Valsts valodas centrs, 2015 14 

sabiedrībai, ja apgalvojuma “iepriekšējas sagatavošanas” dēļ producentam ir bijusi iespēja to 

pārbaudīt pirms pārraidīšanas. Tiešraides gadījumā šo prezumpciju principā nepiemēro. 

Saskaņā ar parasto tiesību aktu normām apsūdzībai bija jāpierāda, ka producents bija 

personīgi piedalījies apgalvojuma pārraidīšanā. 

Lemjot, ka, pārraidot apgalvojumu atkārtoti, tas tika “iepriekš sagatavots”, tiesas tikai 

interpretēja šo jēdzienu. Tās nekādā ziņā nevarēja pieņemt spriedumu pēc analoģijas, ja tas 

bija nelabvēlīgs apsūdzētajam. Valdība uzskatīja, ka saskaņā ar pieteikuma iesniedzēju 

argumentu “iepriekšēja sagatavošana” tika pielīdzināta “ierakstīšanai”, it kā, tikai “ierakstot” 

paziņojumu pirms tā pārraidīšanas, producents var īstenot savas pārraudzības pilnvaras. 

Tomēr šajā gadījumā krimināltiesas atbrīvoja otro pieteikuma iesniedzēju, Radio France 

producentu, no jebkādas atbildības par pirmo ziņu izlaidumu, kas tika pārraidīts tiešraidē 

France Info kanālā, un pieteikuma iesniedzējiem izvirzīto apsūdzību pamatā bija tikai 

turpmākie ziņu izlaidumi. To darot, tiesas pamatoti interpretēja jēdzienu “iepriekšēja 

sagatavošana”, pielāgojot tiesu praksi mainīgajai situācijai un balstoties tikai uz teleoloģisku 

argumentāciju, kurā nebija nekādas analoģijas. Valdība arī apgalvoja, ka 1982. gada Likuma 

93. panta 3. punkta tekstā nav nošķirtas tiešraides no iepriekš ierakstītām programmām. No tā 

izriet, ka valsts tiesas nebija paplašinājušas šīs normas parasto piemērošanas jomu, tajā 

iekļaujot tiesību aktos neaplūkotu situāciju. Parlaments ar nodomu bija lietojis terminu 

“iepriekšēja sagatavošana”, nevis “iepriekšēja ierakstīšana”, jo pirmais no šiem terminiem ir 

plašāks nekā otrais. Franču valodā vārds “sagatavošana” nozīmē kaut ko, “kas ir izlemts jau 

iepriekš” un tātad ir pārbaudāms. Īsumā sakot, tiesas neizvirzīja jaunu apsūdzību un 

nedefinēja atsevišķu nodarījumu uz analoģijas pamata. 

Turklāt Valdība apgalvoja, ka šajā gadījumā termina “iepriekšēja sagatavošana” interpretācija 

bija “saskaņā ar nodarījuma būtību”. Pirmkārt, nodoms bija pielāgot tekstu “jaunajiem 

apstākļiem”, jo France Info, pirmā Eiropas radiostacija, kas pārraida ziņu raidījumus visu 

diennakti, tika izveidota 1987. gadā, krietni pēc 1982. gada Likuma stāšanās spēkā. Otrkārt, 

tādā veidā tika pamatoti atspoguļots veids, kā nodarījums sākotnēji bija definēts, jo tā pamatā 

bija fakts, ka producents var uzraudzīt, vai apgalvojums tiek atkārtots tiešraidē vai ierakstītā 

pārraidē. 

Visbeidzot Valdība apgalvoja, ka apstrīdētā interpretācija bija paredzama. Šajā saistībā tā 

norādīja, ka, tā kā otrais pieteikuma iesniedzējs bija jurists un speciālists plašsaziņas līdzekļu 

jomā, viņš nevarēja nebūt informēts par 1982. gada Likuma 93. panta 3. punkta noteikumiem; 

pamatoti varēja gaidīt, ka viņš, vajadzības gadījumā atbilstoši konsultējoties, varēja paredzēt, 

kā šie noteikumi tiks interpretēti. 

19. Pieteikuma iesniedzēji atbildēja, ka visi tie tiesību teorētiķi, kas jēdzienu “iepriekšēja 

sagatavošana” 1982. gada Likuma 93. panta 3. punkta nozīmē ir pielīdzinājuši jēdzienam 

“iepriekšēja ierakstīšana”, no šā noteikuma piemērošanas jomas ir izslēguši tiešraides. Šajā 

saistībā viņi atsaucās uz šādām divām publikācijām: Communication audiovisuelle, J. 

Francillon un B. Delcros, Juris-Classeur pénal, Annexe Vo communication audiovisuelle, 

2. sēj., 1990., 47.–48. punkts, un Droit des médias, C. Debbasch (red.), 1999., Nr. 2509. 

Piemērojot 1982. gada Likuma 93. panta 3. punktu saistībā ar tiešraidē atkārtotu paziņojumu, 

lai arī šajos apstākļos programmas vadītājs bija vienīgā persona, kam bija jālemj par 

paziņojuma saturu un atkārtošanas vai koriģēšanas vēlamību, valsts tiesas atkāpās no 

likumdevēja nodomiem, ko apstiprina valdošā tiesību teorija, un “pēc analoģijas” izveidoja 

jaunu nodarījumu kategoriju. 

20. Tiesa uzsver, ka saskaņā ar Konvencijas 7. panta 1. punktu nodarījumiem ir jābūt “skaidri 

noteiktiem likumā”. Šis nosacījums ir izpildīts, ja persona, izlasot attiecīgā noteikuma 

formulējumu un vajadzības gadījumā tiesu interpretāciju attiecībā uz šo noteikumu, zina, 

kādas darbības vai bezdarbība būs pamats tās saukšanai pie atbildības (piemēram, 

sk. 1993. gada 25. maija spriedumu lietā “Kokinakis [Kokkinakis] pret Grieķiju”, A sēriju 

Nr. 260-A, 22. lpp., 52. punktu). 



 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

Tulkojums  Valsts valodas centrs, 2015 15 

Audiovizuālās komunikācijas jomā patiešām var šķist, ka vārdi “sagatavots pirms paziņošanas 

sabiedrībai” nozīmē, ka producentu nevar tiesāt par nodarījumu saskaņā ar 1982. gada 

Likuma 93. panta 3. punktu, ja vien apvainojošais paziņojums pirms tiešraides nav ticis 

ierakstīts. Šādā veidā 93. panta 3. punkts nevar būt pamats lietas ierosināšanai pret 

producentu, ja “paziņojums” ir pārraidīts tiešraidē. Turklāt Tiesa norāda, ka Valdība nav 

sniegusi nekādus pierādījumus tam, ka pirms pieteikuma iesniedzēju tiesāšanas valsts tiesas 

93. panta 3. punktu bija piemērojušas apstākļos, kas būtu bijuši līdzīgi šīs lietas apstākļiem. 

Tomēr Konvencijas 7. pants neliedz pakāpeniski noskaidrot kriminālatbildību 

reglamentējošos noteikumus, tiesā interpretējot tos no lietas lietā, “ja šāda attīstība atbilst 

nodarījuma būtībai un ir pamatoti paredzama” (sk. spriedumu lietā “Štrelecs [Streletz], 

Keslers [Kessler] un Krencs [Krenz] pret Vāciju” [LP], Nr. 34044/96, 35532/97 un 44801/98, 

50. punktu, ECT 2001-II). 

Tiesa norāda, ka prezumpcija par producenta atbildību, kas konstatēta, pamatojoties uz 

1982. gada Likuma 93. panta 3. punktu, izriet no producenta pienākuma pārbaudīt to 

“paziņojumu” saturu, kas tiek pārraidīti plašsaziņas līdzeklī, kurā viņš strādā. Tāpēc 

producents tiek saukts pie atbildības tikai tad, ja apvainojošā “paziņojuma” saturs ir 

“sagatavots” pirms pārraides, jo uzskata, ka, ņemot vērā šo “iepriekšējo sagatavošanu”, viņam 

ir iespēja pirms pārraides pašam novērtēt un pārbaudīt saturu. 

Turklāt ir skaidrs un arī puses neapstrīd, ka “iepriekšēja sagatavošana” ir notikusi, ja 

apvainojošais “paziņojums” ir bijis ierakstīts pārraidīšanai, savukārt iepriekšēja sagatavošana 

nav notikusi, ja šis paziņojums ir pārraidīts tiešraidē. Tiesa uzskata, ka šajā lietā faktiskie 

apstākļi ir starp ierakstīšanu un tiešraidi. No vienas puses, apvainojošais paziņojums nebija 

ierakstīts; no otras puses, ņemot vērā France Info darbības veidu, to bija paredzēts atkārtot 

tiešraidē ar regulāriem starplaikiem. Tā kā nebija notikusi “iepriekšēja sagatavošana”, 

krimināltiesas atbrīvoja producentu no jebkādas atbildības par pirmo ziņu pārraidi France Info 

kanālā, bet uzskatīja, ka pirmā pārraide bija paziņojumu satura “iepriekšēja sagatavošana” 

turpmākajām pārraidēm. Tāpēc tās lēma, ka, sākot ar otro pārraidi, var uzskatīt, ka 

producentam bija iespēja iepriekš pārbaudīt paziņojuma saturu. Tiesa atzīst, ka, ņemot vērā 

France Info specifisko darbības veidu, termina “iepriekšēja sagatavošana” interpretācija bija 

saderīga ar attiecīgā nodarījuma būtību un bija “pamatoti paredzama”. 

Tādējādi Konvencijas 7. pants nav pārkāpts. 

II. KONVENCIJAS 6. PANTA 1. UN 2. PUNKTA IESPĒJAMAIS PĀRKĀPUMS 

21. Pieteikuma iesniedzēji apgalvoja, ka ar 1982. gada Likuma 93. panta 3. punktu ir noteikta 

neapgāžama prezumpcija par producenta atbildību, kas automātiski un vienmēr izriet no viņa 

funkcijām, neņemot vērā nekādus pierādījumus par pretējo, ko viņš var censties iesniegt 

saistībā ar savu rīcību vai apstākļiem, kādos informācija tikusi publiskota vai pārraidīta. 

Tāpēc valsts tiesas, pamatojoties uz atkārtoto paziņojumu pārraidīšanu un otrā pieteikuma 

iesniedzēja producenta statusu, viņu sauca pie kriminālatbildības. Saskaņā ar pieteikuma 

iesniedzēja argumentiem bija pārkāptas viņa tiesības uz nevainīguma prezumpciju, ko 

garantēja šāds Konvencijas 6. panta 2. punkta noteikums: 

“Ikviens, kas tiek apsūdzēts kriminālnoziegumā, tiek uzskatīts par nevainīgu, kamēr viņa 

vaina netiek pierādīta saskaņā ar likumu.” 

Pieteikuma iesniedzēji sūdzējās arī par to, ka saskaņā ar valsts tiesu interpretāciju 1982. gada 

Likuma 93. panta 3. punkts ietver pušu līdzekļu vienlīdzības pārkāpumu, jo producenta vaina 

tika konstatēta automātiski, pamatojoties tikai uz faktu, ka paziņojums bija pārraidīts atkārtoti, 

un apsūdzībai nevajadzēja pierādīt viņa nodomu veikt nodarījumu, turpretī tiesājamajam tika 

liegta iespēja pierādīt faktus, kas “varēja viņu attaisnot”. Viņi atsaucās uz Konvencijas 

6. panta 1. punktu, kas paredz: 



 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

Tulkojums  Valsts valodas centrs, 2015 16 

“Ikvienam ir tiesības, nosakot [..] jebkuras viņam izvirzītās apsūdzības pamatotību, uz 

taisnīgu [..] lietas izskatīšanu [..] tiesā.” 

22. Valdība apgalvoja, ka 1982. gada Likuma 93. panta 3. punktā nav noteikta neapgāžama 

producenta atbildības prezumpcija. Pirmkārt, apsūdzībai tomēr bija jāpierāda nodarījuma, 

proti, apmelojošā paziņojuma pārraidīšanas, objektīvais elements; tā bija atbrīvota tikai no 

pienākuma pierādīt mentālo elementu. Otrkārt, tiesājamie tomēr varēja noliegt faktus vai 

apstrīdēt to klasifikāciju. Treškārt, kad bija konstatēti fakti, prezumpcija neliedza 

tiesājamajiem — gan galvenajiem aizdomās turamajiem, gan līdzdalībniekiem — aizstāvēt 

sevi. Šajā pēdējā jautājumā Valdība atzina, ka saskaņā ar 1982. gada Likuma 35. pantu 

tiesājamie nevarēja censties pierādīt apmelojošo apgalvojumu patiesumu, ja attiecīgie 

notikumi bija notikuši vairāk nekā pirms desmit gadiem, kā tas bija šajā lietā. Tomēr viņi 

varēja apgalvot, ka bija rīkojušies labā ticībā, kas bija likumīgs aizstāvības arguments. Otrais 

un trešais pieteikuma iesniedzējs krimināltiesās patiešām minēja šo aizstāvības argumentu, un 

fakts, ka tas netika pieņemts, nenozīmēja, ka nebija iespējams pierādīt labticīgo rīcību. 

Turklāt tiesājamie varēja pieprasīt nodrošināt atbilstību likumos noteiktai prasībai [l'ordre de 

la loi] vai konkrētajiem apstākļiem [force majeure], jo abi šie aizstāvības līdzekļi ir noteikti 

parastajos tiesību aktos. Uz šā pamata Valdība apgalvoja, ka otrais pieteikuma iesniedzējs 

efektīvai sevis aizstāvībai varēja izvirzīt citus tiesiskus argumentus, nevis apgalvot, ka viņš 

nebija producents. 

Valdība turklāt apgalvoja, ka Konvencija neaizliedz izdarīt faktiskas vai tiesiskas 

prezumpcijas, ja vien tās atbilst pamatotiem ierobežojumiem, ņemot vērā nodarījuma 

smaguma pakāpi, un ja vien tiek saglabātas aizstāvības tiesības. 1982. gada Likuma 93. panta 

3. punktā paredzētā prezumpcija atbilda šiem ierobežojumiem. Pirmkārt, to piemēro tikai 

attiecībā uz 1881. gada Likuma IV nodaļā definētajiem nodarījumiem saistībā ar apmelošanu 

un apvainošanu. Otrkārt, katra atbildētāja tiesiskā atbildība tika noteikta, stingri ņemot vērā 

tās faktisko dalību nodarījumā, un tika juridiski izvērtēts, vai informācijas saturs bija 

sagatavots pirms tā paziņošanas sabiedrībai. Ja tas tā nebūtu bijis, pret producentu, kuram 

nebūtu bijusi iespēja iejaukties, lai nepieļautu tiešraidi, nebūtu varēts ierosināt lietu kā pret 

galveno atbildīgo personu. Visbeidzot Valdība apgalvoja, ka veids, kā 1982. gada Likuma 

93. panta 3. punktu piemēroja šajā lietā, bija saderīgs ar nevainīguma prezumpciju. Pirmkārt, 

valsts tiesas pilnībā konstatēja pārraidīto paziņojumu apmelojošo būtību. Otrkārt, pēc tam, 

kad valsts tiesas bija sīki izpētījušas dokumentus un liecības, ko savas labās ticības 

pierādīšanai bija iesniedzis trešais pieteikuma iesniedzējs, tās skaidri pierādīja viņa nodomu. 

Treškārt, otrā pieteikuma iesniedzēja notiesāšana galvenās atbildīgās personas statusā nebija 

pretrunā “individuālās atbildības principam”, jo 93. panta 3. punktā noteiktā kriminālatbildība 

iestājās nevis tāpēc, ka tika sagatavots šāds paziņojums, bet gan tāpēc, ka tas tika publicēts vai 

pārraidīts, kas ietilpa producenta pienākumos; šajā lietā, uzsverot, ka “atkārtotu ziņu 

izlaidumu var pārraudzīt un kontrolēt [..], šim nolūkam veicot nepieciešamos pasākumus”, 

Parīzes Apelācijas tiesa zināmā mērā konstatēja otrā pieteikuma iesniedzēja nodomu, lai gan 

saskaņā ar likumu tai faktiski to nevajadzēja darīt, lai atzītu viņu par vainīgu. 

23. Pieteikuma iesniedzēji apstrīdēja Valdības argumentu par to, ka producents varēja 

izvairīties no atbildības, ja būtu pierādījis savu labo ticību; izveidotā tiesu prakse (kurā turklāt 

ir izdarīti secinājumi par atbildību neatkarīgi no vainas, kas paredzēta 1982. gada Likuma 

93. panta 3. punktā) pierādīja pretējo (viņi šajā saistībā atsaucās uz šādiem Kasācijas tiesas 

Krimināllietu nodaļas spriedumiem: 1976. gada 22. decembra Cass. crim., Bulletin Nr. 379, 

961. lpp., un 1986. gada 8. jūlija Cass. crim., Bulletin Nr. 233, 596. lpp.). Tāpēc šajā pantā 

noteiktā atbildības prezumpcija patiešām bija neapgāžama. Saskaņā ar Tiesas praksi 

Konvencijas 6. panta 2. punkts paredz, ka valstīm ir jānodrošina, lai faktiskās un tiesiskās 

prezumpcijas atbilstu pamatotiem ierobežojumiem, ņemot vērā nodarījuma smaguma pakāpi 

un saglabājot tiesības uz aizstāvību, bet šajā lietā netika izdarīts nekāds kriminālajā politikā 

paredzēts nodarījuma smaguma pakāpes novērtējums, kas pamatotu attiecīgās prezumpcijas 



 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

Tulkojums  Valsts valodas centrs, 2015 17 

piemērošanu. Turklāt, lai gan pieteikuma iesniedzēji nenoliedza, ka saskaņā ar parastajām 

tiesībām nepieciešamība ir aizstāvības arguments, kas var mazināt atbildības prezumpcijas 

neapgāžamību, tie nevarēja paredzēt, kas varētu būt tie force majeure apstākļi, kuru dēļ 

nebūtu spēkā producenta atbildība saskaņā ar 1982. gada Likuma 93. panta 3. punktu. 

24. Iesākumā Tiesa norāda, ka sūdzība saskaņā ar 6. panta 1. punktu sakrīt ar sūdzību saskaņā 

ar 6. panta 2. punktu, tāpēc nav nepieciešams atsevišķi pārbaudīt faktus, uz kuriem attiecas 

tikai sūdzība saskaņā ar 6. panta 1. punktu (sk. 1988. gada 7. oktobra spriedumu lietā 

“Salabjakī [Salabiaku] pret Franciju”, A sēriju Nr. 141-A, 18. lpp., 31. punktu). 

Turpinājumā Tiesa norāda, ka Konvencija krimināllietās neaizliedz izdarīt faktiskas un 

tiesiskas prezumpcijas. Tomēr tā paredz, ka valstīm “šajā ziņā ir jāievēro noteikti 

ierobežojumi” — tām ir “jāpiemēro pamatoti ierobežojumi, ņemot vērā nodarījuma smaguma 

pakāpi un saglabājot aizstāvības tiesības” (sk. spriedumu iepriekšminētajā Salabjakī lietā, 15.–

16. lpp., 28. punktu). 

Piemērojot 1982. gada Likuma 93. panta 3. punktu kopā ar 1881. gada Likuma 29. pantu, 

audiovizuālās komunikācijas jomā producents ir galvenā krimināltiesiski atbildīgā persona par 

jebkuru apmelojošu paziņojumu, kas ticis pārraidīts, ja šā paziņojuma saturs ir bijis 

“sagatavots pirms tā paziņošanas sabiedrībai”. Šādā gadījumā, tiklīdz konstatē, ka 

apgalvojums bija apmelojošs, producents tiek tiesāts par nodarījuma veikšanu un 

apgalvojuma sagatavotājs tiek tiesāts kā līdzdalībnieks, un nav nepieciešams pierādīt viņa 

mens rea. Saskaņā ar iepriekš teikto 93. panta 3. punkta nolūks ir sodīt producentu, kurš nav 

izpildījis savu funkciju pārraudzīt pārraidīto izteikumu saturu tajos gadījumos, kad viņam bija 

iespēja pirms pārraides īstenot šādu pārraudzību. 

Pirms producenta atzīšanas par vainīgu ir jāpierāda vairāki elementi: viņam ir jābūt 

producenta statusā, apvainojošajam paziņojumam ir jābūt pārraidītam un apmelojošam un šā 

paziņojuma saturam jābūt sagatavotam pirms pārraides. Valdība norādīja, ka gadījumā, ja nav 

notikusi “iepriekšēja sagatavošana”, netiek pieņemts, ka producents ir atbildīgs, un tā vietā 

piemēro parasto tiesību normas, tāpēc apsūdzībai ir jāpierāda, ka producents ir personīgi 

piedalījies apvainojošā paziņojuma pārraidīšanā. 

Tiesa uzskata, ka šajā lietā grūtības izriet no fakta, ka šī prezumpcija tiek apvienota ar citu, 

proti, ka apmelojošas piezīmes tika izteiktas ļaunprātīgi. Tomēr šī otrā prezumpcija nav 

neapgāžama; lai gan tiesājamie nevar censties pierādīt apmelojošo paziņojumu patiesumu 

gadījumā, ja attiecīgie notikumi ir risinājušies vairāk nekā pirms desmit gadiem, kā tas ir šajā 

lietā (1881. gada Likuma 35. pants), tie var apgāzt šo prezumpciju, pierādot savu labo ticību. 

Tādējādi saskaņā ar Parīzes Apelācijas tiesas apsvērumiem savā 1998. gada 17. jūnija 

spriedumā pieteikuma iesniedzēji varēja pierādīt trešā pieteikuma iesniedzēja labo ticību, 

pierādot, ka apstrīdētajiem apgalvojumiem bija leģitīms mērķis, to pamatā nebija personīgs 

naids, tie tika izteikti pēc nopietnas izmeklēšanas un atturīgā veidā. 

Tāpēc Valdība apgalvoja, ka producentam ir pieejama likumīga aizstāvība, ja viņš var pierādīt 

tās personas labo ticību, kas izteica apvainojošās piezīmes, vai arī pierādīt, ka šo piezīmju 

saturs nebija sagatavots pirms pārraides; turklāt pieteikuma iesniedzēji valsts tiesās patiešām 

izvirzīja šos argumentus. 

Šādā gadījumā un ņemot vērā nodarījuma svarīgumu — mērķi, pieprasot producentam īstenot 

iepriekšēju pārraudzību, efektīvi novērst apmelojošu un apvainojošu izteikumu un 

inkriminējumu izplatīšanu plašsaziņas līdzekļos — Tiesa uzskata, ka 1982. gada Likuma 

93. panta 3. punktā noteiktā atbildības prezumpcija atbilst “pamatotiem ierobežojumiem”. 

Ievērojot turklāt, ka valsts tiesas ļoti rūpīgi izskatīja pieteikuma iesniedzēju argumentus par 

trešā pieteikuma iesniedzēja labticīgo ticību un pārbaudīja aizstāvības argumentu par to, ka 

apvainojošā paziņojuma saturs nebija sagatavots pirms pārraides, Tiesa atzīst, ka šajā lietā 

valsts tiesas nepiemēroja 1982. gada Likuma 93. panta 3. punktu veidā, kas būtu bijis pretrunā 

nevainīguma prezumpcijai. 

Tātad Konvencijas 6. panta 2. punkts nav pārkāpts. 



 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

Tulkojums  Valsts valodas centrs, 2015 18 

III. KONVENCIJAS 10. PANTA IESPĒJAMAIS PĀRKĀPUMS 

A. Pušu iesniegumi 

25. Pieteikuma iesniedzēji sūdzējās par to, ka tā kā valsts tiesas piemēroja tiem soda mērus un 

līdzekļus, tika pārkāptas to tiesības uz “informācijas sniegšanas” brīvību. Viņi atsaucās uz 

Konvencijas 10. pantu, kurā ir norādīts: 

“1. Ikvienam ir tiesības brīvi paust savus uzskatus. Šīs tiesības ietver uzskatu brīvību un 

tiesības netraucēti saņemt un izplatīt informāciju un idejas bez iejaukšanās no sabiedrisko 

institūciju puses un neatkarīgi no valstu robežām. Šis pants neapstrīd valstu tiesības pieprasīt 

radioraidījumu, televīzijas raidījumu un kino demonstrēšanas licencēšanu. 

2. Tā kā šo brīvību īstenošana ir saistīta ar pienākumiem un atbildību, tā var tikt pakļauta 

tādām formalitātēm, nosacījumiem, ierobežojumiem vai sodiem, kas paredzēti likumā un 

nepieciešami demokrātiskā sabiedrībā, lai aizsargātu valsts drošības, teritoriālās vienotības vai 

sabiedriskās drošības intereses, nepieļautu nekārtības vai noziegumus, aizsargātu veselību vai 

morāli, aizsargātu citu cilvēku reputāciju vai tiesības, nepieļautu konfidenciālas informācijas 

izpaušanu vai lai saglabātu tiesas autoritāti un objektivitāti.” 

26. Valdība piekrita, ka ir notikusi “valsts iestādes iejaukšanās” pieteikuma iesniedzēju 

tiesībās uz vārda brīvību. Tomēr tā apgalvoja, ka šī iejaukšanās atbilda 10. panta otrā punkta 

prasībām. 

Pirmkārt, tā norādīja, ka šī iejaukšanās bija “paredzēta likumā”. Pret otro un trešo pieteikuma 

iesniedzēju izdotā notiesājošā sprieduma krimināllietā pamatā bija 1881. gada Likuma 29. un 

31. pants un 1982. gada Likuma 93. panta 3. punkts. Rīkojumu, saskaņā ar kuru pieteikuma 

iesniedzējam uzņēmumam bija jāpārraida paziņojums, lai atlīdzinātu civilprasītājam radīto 

kaitējumu, izdeva, pamatojoties uz Civilkodeksa 1382. pantu par kriminālatbildību un tiesu 

praksi, atbilstoši kurai pirmās instances tiesas vienas pašas ir pilnvarotas lemt par to, kāds 

atlīdzinājums jāsniedz, un var izvēlēties piespriest vai nu atlīdzinājumu natūrā, vai 

atlīdzinājumu naudā (Valdība atsaucās uz šādiem spriedumiem: Cass., Pirmās civillietu tiesas 

kolēģijas 1962. gada 14. maija spriedumu, Bulletin Nr. 241; Cass., Otrās civillietu tiesas 

kolēģijas 1972. gada 17. februāra spriedumu, Bulletin civ. II Nr. 50; Cass. crim. 1976. gada 

9. aprīļa spriedumu, Bulletin Nr. 108; Cass.; Trešās civillietu tiesas kolēģijas 1981. gada 

9. decembra spriedumu, Bulletin civ. II Nr. 209, Cass.; Otrās civillietu tiesas kolēģijas 1989. 

gada 11. oktobra spriedumu, Bulletin Nr. 177; Cass. soc. 1989. gada 25. janvāra spriedumu, 

Bulletin civ. Nr. 64; Cass. com. 1989. gada 5. decembra spriedumu). Valdība apgalvoja, ka 

šāda veida pasākumu tiesas jau ir izmantojušas kā atlīdzinājuma līdzekli audiovizuālās 

komunikācijas jomā, un citēja (bet neiesniedza kopiju un nesniedza atsauksmi) spriedumu, ko 

1983. gada 10. jūnijā bija izdevusi Parīzes apgabaltiesa, saskaņā ar kuru vienam televīzijas 

kanālam bija jāpārraida kāds paziņojums. 

Turpinājumā Valdība norādīja, ka apstrīdētā iejaukšanās bija paredzēta kā soda mērs un tādas 

rīcības izlabojums, kas bija kaitējusi valsts varas īstenotāja reputācijai un godam. Tā 

apgalvoja, ka uz šāda pamata tā īstenoja divus no leģitīmajiem mērķiem, kas ir minēti 

10. panta 2. punktā, proti, aizsargāja citu personu reputāciju un tiesības un nepieļāva 

nekārtības. 

Visbeidzot Valdība apgalvoja, ka attiecībā uz visiem trīs pieteikuma iesniedzējiem apstrīdētā 

iejaukšanās bija “nepieciešama demokrātiskā sabiedrībā”, pamatojoties uz to, ka tie bija 

“pietiekami un atbilstoši”, ņemot vērā īstenotos mērķus, un bija samērīgi ar šiem mērķiem. 

Attiecībā uz pirmo no šiem aspektiem Valdība norādīja, ka valsts tiesas rūpīgi izskatīja lietas 

materiālus un pušu argumentus, pirms tās atzina, ka informācijas pārraide France Info kanālā 



 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

Tulkojums  Valsts valodas centrs, 2015 19 

bija kaitējusi Žino kunga godam un labai slavai. Rīkojumā, saskaņā ar kuru France Info bija 

jāpārraida paziņojums, kas kalpoja kā civiltiesisks kaitējuma atlīdzinājums, bija pienācīgi 

izklāstīti visi lietas faktiskie apstākļi. Attiecībā uz otro aspektu Valdība apgalvoja, ka otrajam 

un trešajam pieteikuma iesniedzējam piespriestais soda mērs bija samērīgs, ņemot vērā Žino 

kunga godam un labajai slavai nodarītā kaitējuma pakāpi — apstrīdētais ziņu izlaidums tika 

pārraidīts daudzas reizes radiostacijā ar ļoti lielu klausītāju auditoriju, tajā bez piezīmēm 

neuzmanīgi bija minēti nepārbaudīti fakti un iekļauta līdzība ar Papona lietu (kas bija 

netaisnīgi) — un mēreno naudas sodu un kaitējuma atlīdzības apmēru. Arī rīkojums attiecībā 

pret Radio France nebija nesamērīgs, jo valsts tiesas bija samazinājušas tā pienākumus līdz 

prasībai pārraidīt paziņojumu ik pēc divām stundām divdesmit četru stundu periodā (kopā 

divpadsmit reizes, lai gan apvainojošais paziņojums bija atkārtots aptuveni sešdesmit reizes) 

un šā paziņojuma saturs bija precīzi atbildis apmelojošajiem apgalvojumiem, kas bija 

pārraidīti France Info kanālā. Pieteikuma iesniedzēja arguments, ka šis pasākums pārmērīgi 

samazināja France Info redakcijas rīcības brīvību, nebija pamatots, jo ziņas šajā kanālā tiek 

raidītas visu diennakti. Turklāt, tā kā France Info darbība ir atkarīga no valsts līdzekļiem, to 

nevarēja ietekmēt divpadsmit paziņojumu pārraidīšana divdesmit četru stundu laikā. 

27. Pieteikuma iesniedzēji nepiekrita tam, ka rīkojums, saskaņā ar kuru France Info bija 

jāpārraida paziņojumi par otrā un trešā pieteikuma iesniedzēja vainas atzīšanu, bija “paredzēts 

likumā”. Tie norādīja, ka, tā kā pirmās instances tiesas vienas pašas ir pilnvarotas lemt par to, 

kādā veidā ir atlīdzināms nodarītais kaitējums, un Kasācijas tiesai nav tiesību pārskatīt šos 

lēmumus, tāda rīkojuma kā, piemēram, attiecīgā rīkojuma, nosacījumi ir pilnīgi neparedzami. 

Tie apgalvoja arī, ka tādēļ bija jāpārdala ētera laiks, kas būtu bijis jāizmanto sabiedrības 

informēšanai, un vienīgais labuma guvējs bija Žino kungs. 

Tie norādīja, ka spriedumā lietā “Toma [Thoma] pret Luksemburgu” (Nr. 38432/97, 

64. punkts, ECT 2001-III, uz kuru atsaucās arī Valdība) Tiesa bija lēmusi, ka vispārējā 

prasība žurnālistiem sistemātiski un formāli distancēties no tāda citētā materiāla satura, kas 

varētu apvainot citas personas vai kaitēt citu personu reputācijai, nav savienojama ar preses 

lomu sniegt informāciju par aktuāliem notikumiem, viedokļiem un idejām. 

Tie apgalvoja, ka Franca Info pārraidītajos ziņu izlaidumos bija norādīts, ka tajos sniegtā 

informācija ir minēta iknedēļas žurnālā Le Point un ka no 1997. gada 1. februāra plkst. 11:04 

tie minēja faktu, ka Žino kungs noraida pret viņu vērstās apsūdzības. Francijas valsts loma 

izsūtīšanās okupācijas laikā bija sabiedrību interesējošs jautājums, kas ir “pamatā mūsdienās 

noritošām debatēm”. To ziņu izlaidumu nolūks, uz kuriem attiecas sūdzība, nebija graut Žino 

kunga reputāciju, bet gan viest skaidrību par sabiedrību interesējošu vēstures periodu. 

Pieteikuma iesniedzēji uzsvēra arī faktu, ka Le Point publicētais raksts, uz kuru tika sniegta 

atsauce attiecīgajos ziņu izlaidumos, bija pamatots uz nopietnu dokumentālo materiālu, kurš 

sastāvēja no Žino kunga oficiālās sarakstes, “kas liecināja par viņa līdzdalību pasākumos, 

kuru mērķis bija uzturēt kārtību ap nometnēm laikā, kad cilvēki tika iesēdināti izsūtīšanas 

transportlīdzekļos”. Tie apgalvoja, ka šajos apstākļos “kanālam nebija pienākuma 

“distancēties” no Le Point publicētā rakstu”. 

B. Tiesas vērtējums 

28. Tiesa norāda, ka Francijas tiesas atzina otro pieteikuma iesniedzēju (pieteikuma 

iesniedzēja uzņēmuma producentu) un trešo pieteikuma iesniedzēju (žurnālistu, kas strādāja 

France Info) par vainīgu attiecīgi kā galveno nodarījuma veicēju un līdzdalībnieku valsts 

civildienesta ierēdņa apmelošanā ziņu izlaidumos, kas tika pārraidīti France Info kanālā, 

piesprieda katram soda naudu 20 000 FRF apmērā un piesprieda tiem kopīgi kompensēt radīto 

kaitējumu 50 000 FRF apmērā. Saskaņā ar rīkojumu pieteikuma iesniedzējam uzņēmumam kā 

civiltiesisks kaitējuma atlīdzinājums bija vairākas reizes France Info kanālā jāpārraida 

paziņojums par spriedumu. Tāpēc ir diezgan acīmredzami, ka pret pieteikuma iesniedzējiem 



 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

Tulkojums  Valsts valodas centrs, 2015 20 

tika vērsta “valsts iestādes iejaukšanās” 10. panta garantēto tiesību īstenošanā, turklāt pusēm 

nav domstarpību šajā jautājumā. 

Šāda iejaukšanās būtu pretrunā Konvencijai, ja tā neatbilstu 10. panta otrajā punktā 

noteiktajiem kritērijiem. Tāpēc Tiesai ir jānosaka, vai tā bija “paredzēta likumā”, vai tai bija 

viens vai vairāki šajā punktā minētie leģitīmie mērķi un vai tā bija “nepieciešama 

demokrātiskā sabiedrībā”, lai sasniegtu šo mērķi vai mērķus. 

1. “Paredzēts likumā” 

29. Puses piekrita, ka iejaukšanās bija “paredzēta likumā” attiecībā uz otrajam un trešajam 

pieteikuma iesniedzējam piemērotajiem kriminālsodiem un rīkojumu atlīdzināt kaitējumu. 

30. No otras puses, pieteikuma iesniedzēji apgalvoja pretējo attiecībā uz rīkojumu, atbilstoši 

kuram, lai atlīdzinātu radīto kaitējumu, pieteikuma iesniedzējam uzņēmumam bija France 

Info kanālā jāpārraida paziņojums par otrā un trešā pieteikuma iesniedzēja vainas atzīšanu. 

Saskaņā ar iepriekš teikto tie apgalvoja, ka, tā kā pirmās instances tiesas vienas pašas ir 

pilnvarotas lemt par to, kādā veidā ir atlīdzināms radītais kaitējums, un Kasācijas tiesai nav 

tiesību pārskatīt šos lēmumus, tāda rīkojuma kā, piemēram, attiecīgā rīkojuma, nosacījumi ir 

pilnīgi neparedzami. 

Tiesa tam nepiekrīt. Saskaņā ar savu tiesu praksi (sk., piemēram, 1995. gada 13. jūlija 

spriedumu lietā “Tolstojs Miloslavskis [Tolstoy Miloslavsky] pret Apvienoto Karalisti”, 

A sēriju Nr. 316-B, 71. un turpmākās lpp., 37. un turpmākos punktus) tā uzskata, ka šim 

pasākumam bija pamats valsts tiesību aktos un tas bija paredzams. Pirmkārt, pieteikuma 

iesniedzēja uzņēmuma civiltiesiskās atbildības par apmelojošu piezīmju pārraidīšanu savos 

radio kanālos pamats ir Civilkodeksa 1382. pants, kas paredz: “Jebkura personas darbība, 

kuras rezultātā ir radīts kaitējums citai personai, ir jāatlīdzina tai personai, kuras vainas dēļ šis 

kaitējums radīts”. Otrkārt, Francijas tiesu praksē ir noteikts, ka pirmās instances tiesas vienas 

pašas ir pilnvarotas lemt par to, kādā veidā ir atlīdzināms radītais kaitējums, un tās var izdot 

rīkojumu par kaitējuma atlīdzināšanu natūrā. Šajā pēdējā minētajā jautājumā, lai gan Valdība 

nepierādīja, ka tiesas regulāri izdod rīkojumus par šāda veida līdzekļiem lietās, kas saistītas ar 

audiovizuālo komunikāciju (tā tikai pieminēja kādu pirmās instances tiesas spriedumu, bet 

neiesniedza nedz kopiju, nedz atsauci), tomēr Francijā paziņojumu publicēšana par 

spriedumiem ir viens no ierastākajiem preses radīta kaitējuma atlīdzināšanas veidiem 

(sk. mutatis mutandis 2003. gada 1. jūlija spriedumu lietā “Prisma Presse pret Franciju” 

(lēm.), Nr. 71612/01). 

Turklāt Tiesa jau iepriekš ir lēmusi, ka “valsts tiesību aktos attiecībā uz tādas atlīdzības 

apmēra aprēķināšanu, kas izmaksājama par reputācijas graušanu, jāparedz neierobežots 

daudzums dažādu faktisko situāciju” un ka attiecīgi frāze “paredzēts likumā” nenozīmē, ka 

pusei tiesvedībā jāspēj “ar zināmu noteiktību paredzēt tās kompensācijas apmērs, kas var tikt 

piespriest šīs puses lietā” (sk. iepriekšminēto spriedumu Tolstoja Miloslavska lietā, 73. lpp., 

41. punktu). Tā uzskata, ka līdzīgu pieeju var ievērot mutatis mutandis arī lietās, kas attiecas 

uz kaitējuma atlīdzināšanu natūrā. 

Īsi sakot, rīkojums, atbilstoši kuram kā civiltiesiskais kaitējuma atlīdzinājums pieteikuma 

iesniedzējam uzņēmumam bija France Info kanālā jāpārraida paziņojums par otrā un trešā 

pieteikuma iesniedzēja vainas atzīšanu, bija “paredzēts likumā”. 

2. Leģitīms mērķis 

31. Tiesa uzskata, ka iejaukšanās pasākumiem acīmredzami bija viens no mērķiem, kas 

minēts 10. panta 2. punktā, proti, “[aizsargāt] citu cilvēku reputāciju vai tiesības” (cita starpā 

sk. iepriekšminēto spriedumu Tolstoja Miloslavska lietā, 74. lpp., 45. punktu); jebkurā 

gadījumā pusēm šajā jautājumā nebija domstarpību. 



 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

Tulkojums  Valsts valodas centrs, 2015 21 

Tiesa norāda, ka tiesības uz reputācijas aizsardzību, protams, ir vienas no tiesībām, ko garantē 

Konvencijas 8. pants, jo tās ir tiesību uz privāto dzīvi elements. 

3. “Nepieciešams demokrātiskā sabiedrībā” 

32. Pirmkārt, Tiesa vēlas atkārtoti norādīt uz pamatprincipiem, kas noteikti tās praksē (cita 

starpā sk. 1998. gada 25. augusta spriedumu lietā “Hertels [Hertel] pret Šveici”, Spriedumu 

un lēmumu krājums 1998-VI, 2329.–2330. lpp., 46. punkts). 

Vārda brīvība ir viens no būtiskākajiem demokrātiskas sabiedrības pamatiem, kā arī viens no 

tās attīstības un katra indivīda pašpiepildījuma pamatnosacījumiem. Ņemot vērā 10. panta 

2. punktu, tas attiecas ne tikai uz to “informāciju” vai “idejām”, kas tiek uzņemtas labvēlīgi 

vai uztvertas kā neaizskarošas vai vienaldzīgas, bet arī uz tām, kuras aizvaino, šokē vai traucē. 

To paredz tādi principi kā plurālisms, iecietība un liberālisms, bez kuriem nepastāv 

“demokrātiska sabiedrība”. Saskaņā ar 10. pantu šo brīvību var ierobežot, bet tas tomēr ir 

precīzi jāformulē un visu ierobežojumu nepieciešamība ir pārliecinoši jāpamato. 

Īpašības vārds “nepieciešams” 10. panta 2. punkta izpratnē norāda uz to, ka pastāv 

“neatliekama sabiedriska vajadzība”. Līgumslēdzējas valstis var novērtēt, vai šāda vajadzība 

pastāv, tomēr tas jādara līdztekus pārraudzībai Eiropas līmenī gan attiecībā uz tiesību aktiem, 

gan lēmumiem, ar kuriem tos piemēro, tostarp lēmumiem, kurus izsludinājusi neatkarīga 

tiesa. Tāpēc Tiesa ir pilnvarota izsludināt galīgo lēmumu par to, vai “ierobežojums” atbilst 

vārda brīvības principam, ko aizsargā 10. pants. 

Īstenojot savu pārraudzības praksi, Tiesas uzdevums nav veikt kompetento valsts iestāžu 

darbu, bet gan saskaņā ar 10. pantu pārskatīt šo iestāžu izsludinātos lēmumus, ņemot vērā to 

rīcības brīvību. Tas nenozīmē, ka pārraudzīt nozīmē tikai noskaidrot, vai atbildētāja valsts ir 

pamatoti, rūpīgi un labticīgi īstenojusi savu rīcības brīvību; Tiesas uzdevums ir, ņemot vērā 

lietu kopumā, izvērtēt iejaukšanos, par kuru ir iesniegta prasība, un noteikt, vai tā bija 

“samērīga ar likumīgo mērķi” un vai valsts iestāžu minētie iemesli savas rīcības pamatošanai 

ir “atbilstīgi un pietiekami”. To darot, Tiesai ir jāpārliecinās, ka valsts iestādes ir piemērojušas 

10. pantā ietvertajiem principiem atbilstošus standartus, un turklāt ir jāpārliecinās, ka šīs 

iestādes ir pamatojušās uz pieņemamu attiecīgo faktu novērtējumu. 

33. Tiesa ir arī vairākkārt uzsvērusi būtisko lomu, kāda presei ir demokrātiskā sabiedrībā. Tā 

ir norādījusi, ka, lai gan prese nedrīkst pārkāpt noteiktas robežas, jo īpaši attiecībā uz citu 

cilvēku reputāciju un tiesībām, tās uzdevums ir atbilstoši saviem pienākumiem un atbildības 

jomām sniegt informāciju un paust idejas par visiem sabiedrībai interesējošiem jautājumiem, 

un ne tikai presei ir pienākums sniegt šādu informāciju un paust idejas, bet arī sabiedrībai ir 

tiesības tās uzzināt (citu avotu starpā sk. spriedumu lietā “Bladet Tromsø un Stensoss 

[Stensaas] pret Norvēģiju [LP]”, Nr. 21980/93, 59. un 62. punktu, ECT 1999-III, un 

spriedumu lietā “Kolombanī [Colombani] un citi pret Franciju”, Nr. 51279/99, 55. punktu, 

ECT 2002-V). 

Valsts iestāžu rīcības brīvību tādējādi ierobežo demokrātiskas sabiedrības interese attiecībā uz 

to, lai nodrošinātu presei iespēju pildīt savu svarīgo “sabiedrības sargsuņa” pienākumu (sk., 

piemēram, iepriekšminēto spriedumu Bladet Tromsø un Stensosa lietā, 59. punktu). 

Lai gan šie principi, galvenokārt, ir formulēti rakstiskajai presei, tie attiecas arī uz 

audiovizuālajiem plašsaziņas līdzekļiem (sk. 1994. gada 23. septembra spriedumu lietā 

“Jersilds [Jersild] pret Dāniju”, A sēriju Nr. 298, 23.–24. lpp., 31. punktu). 

34. Šajā lietā Francijas tiesas atzina pieteikuma iesniedzēju vainu, jo tie 1997. gada 

31. janvārī un 1. februārī bija pārraidījuši France Info kanālā vairākus ziņu izlaidumus, kuros 

bija iekļauta iknedēļas žurnāla Le Point publicētā informācija par to, ka Žino kungs no 

1942. gada septembra līdz 1943. gada augustam, kad viņš bija Pitivjē prefekta vietnieks, bija 

uzraudzījis tūkstošiem Francijas un ārvalstu ebreju izsūtīšanu. 

Nav šaubu, ka Francijas augstāko amatpersonu attieksme okupācijas periodā ir jautājums, kas 

raisa ļoti lielu sabiedrības interesi, un ka informācijas pārraidīšana par to ir daļa no uzdevuma, 



 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

Tulkojums  Valsts valodas centrs, 2015 22 

kas demokrātiskā sabiedrībā uzticēts plašsaziņas līdzekļiem. Turklāt Le Point publicētā 

informācija un ziņu izlaidumi, par kuriem iesniegta sūdzība, sabiedrībā veicināja debates, kas 

attiecīgajā laikā jau norisinājās un bija vērstas uz Morisa Papona tiesas prāvu, kurš laikā no 

1942. gada maija līdz 1944. gada augustam bija Žirondas prefektūras virsnieks un tika tiesāts 

par patvaļīgu arestu atbalstīšanu un veicināšanu, viltus ieslodzīšanu, slepkavībām un 

slepkavību mēģinājumiem, kas visi ir noziegumi pret cilvēci. 

Tā kā lieta attiecās uz preses brīvību, Francijas iestādēm bija rīcības brīvība tikai attiecībā uz 

lēmumu par to, vai pastāvēja “neatliekama sabiedriska vajadzība” pieteikuma iesniedzējiem 

piemērot attiecīgos mērus. Tāpēc Tiesa rūpīgi izskatīs šo mēru samērīgumu ar īstenoto 

leģitīmo mērķi. 

35. Tiesa norāda, ka apvainojošais paziņojums sākotnēji bija formulēts šādi: 

“Saskaņā ar iknedēļas žurnālā Le Point publicēto informāciju bijušais Parīzes mēra vietnieks 

1942. gadā uzraudzīja tūkstošiem Francijas un citu valstu ebreju izsūtīšanu. Mišels Žino, 

kuram tagad ir 80 gadi, tolaik bija Pitivjē prefekta vietnieks. Viņš atzīst, ka organizēja 

izsūtāmo personu nosūtīšanu uz Dransī. Mišels Žino, kuru kara beigās ģenerālis de Golls 

atcēla no amata, apgalvo, ka viņš bija piedalījies Pretošanās kustībā un pēc tam kāpa pa 

civildienesta ierēdņu karjeras kāpnēm. Aizstāvot sevi, Žino kungs, kurš no 1977. gada līdz 

1995. gadam ieņēma Parīzes mēra vietnieka amatu, apgalvo, tāpat kā Moriss Papons, ka viņš 

neko nezināja par izsūtīto ebreju likteni un to dienu noziegumi būtu jāapsedz ar diskrētu 

vēstures šķidrautu.” 

Šo paziņojumu trešais pieteikuma iesniedzējs un citi žurnālisti pirmo reizi pārraidīja 

1997. gada 31. janvārī plkst. 17:00 un atkārtoja sešdesmit divas reizes laikā no 31. janvāra 

plkst. 18:00 līdz 1. februāra plkst.11:04 vai nu tādā pašā veidā vai mazliet citādākā 

formulējumā, bet katrreiz tika norādīts, ka attiecīgā informācija bija publicēta žurnālā Le 

Point. No plkst. 23:00 vairākos ziņu izlaidumos un to apskatos tika iekļauta informācija, ka 

“pretstatā Morisam Paponam”, Mišels Žino nebija pavēlējis nevienu arestēt, ieslodzīt nometnē 

vai pārvest uz Dransī, un dažkārt tika pieminēts, ka viņš bija “atbildīgs tikai par kārtības 

uzturēšanu”. Sākot ar 1. februāra plkst. 5:45, vairākos ziņu izlaidumos un to apskatos 

(plkst. 6:45, 7:00, 7:15, 8:00, 8:15, 8:23, 8:30, 8:45 un 9:33) tika minēts, ka Žino kungs 

noraida Le Point publicētos apgalvojumus. Pieteikuma iesniedzēji norādīja, ka pēc 

plkst. 11:04 šī piebilde paziņojumā bija iekļauta sistemātiski. 

36. Savā 1998. gada 17. jūnija spriedumā Parīzes Apelācijas tiesa lēma, ka, tā kā 

iepriekšminētajā ziņu izlaidumā Žino kungam bija inkriminēta tūkstošiem ebreju izsūtīšanas 

uzraudzīšana un viņu nosūtīšanas uz Dransī organizēšana, viņa situācija bija salīdzināta ar 

situāciju, kādā ir Moriss Papons, kura lietu pašlaik iztiesā Zvērināto tiesa, un bija netieši 

apgalvots, ka viņš nebija Pretošanās kustības dalībnieks, tas bija aizskāris viņa godu un cieņu 

un tātad bija apmelojošs. Turpinājumā Apelācijas tiesa norādīja: “Tiek pieņemts, ka 

apmelojošie inkriminējumi ir izteikti ļaunprātīgi, ja vien nav iespējams pierādīt, ka tiem bija 

leģitīms mērķis, to pamatā nebija personīgs naids, tie tika izteikti pēc nopietnas izmeklēšanas 

un atturīgā veidā”, un atzina, ka, lai arī pirmie divi no šiem nosacījumiem patiešām ir izpildīti, 

to pašu nevar teikt par abiem pārējiem nosacījumiem. Attiecībā uz trešo nosacījumu 

Apelācijas tiesa atzina, ka trešais pieteikuma iesniedzējs ziņu izlaidumu, uz kuru attiecās 

sūdzība, pārraidīja tad, kad Le Point bija tikko iznācis, ka viņš kā savus galvenos avotus bija 

izmantojis trīs preses aģentūru ziņojumus, kuros arī bija minēts Le Point raksts (šis fakts 

nepierādīja, ka trešais pieteikuma iesniedzējs būtu pārbaudījis informāciju), un kādu 

televīzijas programmu, kurā bija piedalījies Žino kungs, un ka viņš bija nepamatoti 

apgalvojis, ka Žino kungs bija atzinis savu nosodāmo rīcību. Attiecībā uz ceturto nosacījumu 

Apelācijas tiesa lēma, ka informatīvajā izlaidumā minētie inkriminējumi bija nesamērīgi ar 

objektīvo materiālu, kas saskaņā ar pieteikuma iesniedzēju teikto bija bijis viņu rīcībā. Tā 

uzskatīja, ka nosacījuma izteiksmes lietošana un “Žino kunga noraidījuma pieminēšana ļoti 



 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

Tulkojums  Valsts valodas centrs, 2015 23 

vēlu vakarā” nemazināja “ziņu pārraidēs vairākus desmitus reižu izteikto apgalvojumu 

smagumu” un ka Le Point minēto dokumentu saturs nepamatoja to iztulkojumu ziņu 

izlaidumos. Šajā jautājumā tā norādīja: “Visi šie teksti liecina par amatpersonu, kas centīgi 

pilda savu pienākumu uzturēt sabiedrisko kārtību un aizstāvēt valdības politiskās intereses. 

Nepārspīlējot tie nepamato apgalvojumu, ka Žino kungs pārraudzīja nometnes vai piedalījās 

ebreju izsūtīšanā.” 

37. Tiesa atkārtoti norāda, ka, ņemot vērā ar vārda brīvības īstenošanu saistītos “pienākumus 

un atbildību”, aizsardzībai, kas 10. pantā garantēta žurnālistiem, kad tie ziņo par sabiedrībai 

interesējošiem jautājumiem, piemēro nosacījumu, ka viņiem ir jārīkojas labā ticībā, lai sniegtu 

precīzu un ticamu informāciju saskaņā ar žurnālistikas ētikas principiem (sk., piemēram, 

iepriekšminēto spriedumu Bladet Tromsø un Stensosa lietā, 65. punktu, un iepriekšminēto 

spriedumu Kolombanī lietā, 65. punktu). Tomēr žurnālistikas brīvība pieļauj arī iespējamu 

pārspīlējumu vai pat provokācijas izmantošanu (sk. iepriekšminēto spriedumu Bladet Tromsø 

un Stensosa lietā, 59. punktu). Turklāt vispārīgā prasība žurnālistiem sistemātiski un formāli 

distancēties no tāda citāta satura, kas var aizvainot vai provocēt citus cilvēkus vai kaitēt viņu 

reputācijai, nav savienojama ar preses uzdevumu sniegt informāciju par aktuāliem 

notikumiem, viedokļiem un idejām (sk. iepriekšminēto spriedumu Tomas lietā, 64. punktu). 

Ziņu izlaidumos, uz kuriem attiecās sūdzība, bija sīki ziņots par kādu rakstu, kas bija 

pamatots ar dokumentu izpēti un kādu interviju un publicēts iknedēļas žurnālā, par kuru 

netiek apšaubīts, ka tam ir nopietna izdevuma statuss, un šajos ziņu izlaidumos bija 

sistemātiski iekļautas atsauces uz šo avotu. Tāpēc nevar ticami apgalvot, ka, tikai pārraidot 

šos ziņu izlaidumus, trešais pieteikuma iesniedzējs nepildīja savu pienākumu rīkoties labā 

ticībā. Šajā ziņā Tiesa uzskata, ka Parīzes Apelācijas tiesas argumentācija nav pārliecinoša. 

38. Tomēr tā norāda, ka France Info ziņu izlaidumos bija iekļauts kāds apgalvojums, kas 

nebija minēts Le Point, proti, ka Žino kungs “atzīst, ka organizēja izsūtāmo personu 

nosūtīšanu uz Dransī”. Lai gan rakstā patiešām bija minēts, ka 1942. gada 20. septembrī 

transportlīdzekļi ar tūkstošiem ieslodzīto ebreju pameta Pitivjē, par ko “atbildīgs bija Žino”, 

ne rakstā, nedz intervijā ar Žino kungu nebija minēts, ka viņš bija atzinis šīs ebreju 

nosūtīšanas organizēšanu. 

Tiesa neuzskata, ka šo var uzskatīt par “pārspīlējumu” vai “provokāciju”, kas ir pieļaujama, 

īstenojot žurnālistikas brīvību. Tā uzskata, ka tā ir nepatiesas informācijas izplatīšana par Le 

Point publicētā raksta un intervijas saturu. 

Lai gan citās jomās šajos ziņu izlaidumos nebija minēts nekas vairāk kā tikai atkārtoti sniegta 

Le Point publicētā informācija un sistemātiskas atsauces uz šo avotu, kas bija pareizi un 

atbilstoši, šādā veidā dažos teikumos tika izdarīts kopsavilkums par sešas lappuses garu 

rakstu, uzsverot pašus pārsteidzošākos faktus. Tādā veidā par Žino kungam inkriminēto rīcību 

tika pastāstīts kategoriskākā veidā, nekā tas bija darīts sākotnējā publikācijā. 

Protams, ziņu izlaiduma tekstā pamazām tika ieviests niansētāks formulējums un galu galā 

informācija par to, ka Žino kungs noraidīja šos apgalvojumus. Tomēr līdz tam brīdim tik un tā 

jau bija atkārtoti pārraidīts iepriekšējais ziņu izlaiduma formulējums. 

39. Tiesai nav preses vietā jālemj par to, kādi reportāžas paņēmieni žurnālistiem būtu 

jāizmanto; 10. pants aizsargā ne tikai pausto ideju un informācijas būtību, bet arī veidu, kādā 

tā tiek sniegta (sk. iepriekšminēto spriedumu Jersilda lietā, 23.–24. lpp., 31. punktu). 

Tomēr tā uzskata, ka šajā lietā, ņemot vērā Žino kungam inkriminētās rīcības galējo smaguma 

pakāpi un faktu, ka France Info ziņu izlaidumu bija paredzēts pārraidīt atkārtoti, kā tas 

patiešām tika darīts, trešajam pieteikuma iesniedzējam bija jābūt ļoti uzmanīgam un 

atturīgam. 

Tiesa uzskata, ka tas bija īpaši svarīgi tāpēc, ka ziņu izlaidums tika pārraidīts radio kanālā, kas 

ir uztverams visā Francijas teritorijā. Šajā saistībā tā atkārtoti uzsver, ka, ņemot vērā 

žurnālista “pienākumus un atbildību”, svarīgs faktors ir attiecīgā plašsaziņas līdzekļa 



 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

 

 ___________________________________________________________________________________________________  

 

Tulkojums  Valsts valodas centrs, 2015 24 

iespējamā ietekme, un bieži tiek atzīts, ka audiovizuālie plašsaziņas līdzekļi rada tūlītēju un 

spēcīgāku ietekmi nekā drukātie plašsaziņas līdzekļi (sk. turpat). 

Ņemot vērā šos ierobežojumus, Tiesa uzskata, ka Apelācijas tiesas argumentācija 

nolēmumam par to, ka ir aizskarts Žino kunga gods un cieņa, un tās izdotajam spriedumam 

attiecībā pret pieteikuma iesniedzējiem bija “atbilstoša un pietiekama”. 

40. Attiecībā uz apstrīdētās iejaukšanās “samērīgumu” Tiesa norāda, ka tika atzīta otrā un 

trešā pieteikuma iesniedzēja vaina nodarījumā un tiem piesprieda naudas sodu, tāpēc šajā ziņā 

tiem piemērotie mēri jau bija pietiekami nopietni (sk. mutatis mutandis 1998. gada 

23. septembra spriedumu lietā “Leidē [Lehideux] un Izornī [Isorni] pret Franciju”, Spriedumu 

un lēmumu krājumu 1998-VII, 2887. lpp., 57. punktu). Tomēr, paturot prātā rīcības brīvību, 

kas Līgumslēdzējām valstīm ir saskaņā ar Konvencijas 10. pantu, krimināltiesiskas sankcijas 

par apmelošanu nevar uzskatīt par nesamērīgām ar īstenoto mērķi. 

Tāpēc Tiesa norāda, ka otrajam un trešajam pieteikuma iesniedzējam piespriestā naudas soda 

apmērs bija mērens — katram 20 000 FRF, kas atbilst 3048,98 euro (EUR). Tas pats attiecas 

uz kaitējuma kompensāciju, kas tiem kopīgi bija jāizmaksā Žino kungam — 50 000 FRF jeb 

7622,45 EUR. 

Pieteikuma iesniedzējam uzņēmumam civiltiesiska kaitējuma atlīdzinājuma veidā tika 

piespriests ik pēc divām stundām divdesmit četru stundu periodā France Info kanālā pārraidīt 

paziņojumu par otrajam un trešajam pieteikuma iesniedzējam piespriesto sodu. Tiesa uzskata, 

ka tādējādi ir diezgan skaidrs, ka valsts tiesas vēlējās rast atbilstošu kompensāciju 

kaitējumam, ko saskaņā ar valsts tiesu atzinumu Žino kungam bija radījusi apmelošana. 

Jebkurā gadījumā Tiesa uzskata, ka pienākums divpadsmit reizes pārraidīt 118 vārdus garu 

paziņojumu bija tikai mērens France Info redakcijas brīvības ierobežojums. 

Tiesa uzskata, ka, ņemot vērā Žino kungam inkriminētās rīcības galējo smaguma pakāpi un 

faktu, ka radiostacija, kas ir uztverama visā Francijas teritorijā, attiecīgo ziņu izlaidumu un tā 

turpmākās versijas pārraidīja sešdesmit divas reizes, pieteikuma iesniedzējiem piemērotie 

soda mēri nebija nesamērīgi ar īstenoto leģitīmo mērķi. 

41. Paturot prātā iepriekš izklāstītos apsvērumus, apstrīdēto iejaukšanos var uzskatīt par 

“nepieciešamu demokrātiskā sabiedrībā”. Tādējādi Konvencijas 10. pants nav pārkāpts. 

ŠO IEMESLU DĒĻ TIESA VIENPRĀTĪGI 

1. nospriež, ka Konvencijas 7. panta 1. punkts nav pārkāpts; 

 

2. nospriež, ka Konvencijas 6. panta 2. punkts nav pārkāpts; 

 

3. nospriež, ka Konvencijas 10. pants nav pārkāpts. 

Sagatavots franču valodā un paziņots rakstveidā 2004. gada 30. martā saskaņā ar Tiesas 

reglamenta 77. panta 2. un 3. punktu. 

S. DOLLE A. B. BAKA 

sekretāre priekšsēdētājs 


