Trauksmes celšana – iespēja ikvienam veicināt likumīgu, godprātīgu, atklātu un pārredzamu iestādes darbību, izmantojot tiesības brīvi paust savu viedokli.

Trauksmes celšanas likums palīdz Latvijas iedzīvotājiem novērst pārkāpumus un kaitējumu sabiedrības interesēm, vienlaikus aizsargājot trauksmes cēlējus no nelabvēlīgām sekām. No 2022. gada 4. februāra Latvijā spēkā ir jauns Trauksmes celšanas likums, ar ko pārņem ES Trauksmes cēlēju direktīvu, pilnveidojot līdzšinējo pieeju.

Kas ir trauksmes cēlējs?

Trauksmes cēlējs – fiziskā persona, kura sniedz informāciju par iespējamu pārkāpumu, kas var kaitēt sabiedrības interesēm, ja persona šo informāciju uzskata par patiesu un tā gūta, veicot darba pienākumus vai dibinot tiesiskās attiecības, kas saistītas ar darba pienākumu veikšanu, vai esot praksē, un kurai šīs informācijas sniegšanas dēļ varētu tikt radītas nelabvēlīgas sekas.

Kā celt trauksmi Valsts valodas centra darbiniekiem?

Ikviens Valsts valodas centra nodarbinātais var informēt par iespējamu, sabiedrībai būtiskas intereses skarošu pārkāpumu iestādes darbībā, lai to laikus novērstu, pirms apdraudēta iestādes reputācija, tai radušies zaudējumi vai tiek iesaistītas kompetentās valsts iestādes. Tieši iestādē nodarbinātajiem ir iespēja pamanīt iespējamos pārkāpumus un, pateicoties savām profesionālajām zināšanām un pieredzei, novērtēt to bīstamību.

Izmantojot ziņošanai iekšējo trauksmes celšanas sistēmu, ziņojums nonāk vistuvāk “problēmas cēlonim” un paustās bažas var operatīvi izvērtēt, kā arī novērst iespējamo pārkāpumu vai identificēt sistemātiskus trūkumus.

Kā celt trauksmi Valsts valodas centrā kā kompetentajā iestādē?

Ikviens iedzīvotājs var informēt Valsts valodas centru par iespējamu, sabiedrībai būtiskas intereses skarošu pārkāpumu iestādes kompetences jomās. Padotības iestādē nodarbinātais var vērsties augstākā iestādē kā kompetentajā iestādē.

 Trauksmes cēlēja ziņojumu Valsts valodas centrā var iesniegt:

  1. nosūtot uz e-pastu trauksme@vvc.gov.lv (vēlams lejupielādēt un aizpildīt veidlapu; tai jābūt parakstītai ar drošu elektronisko parakstu);
  2. izmantojot elektronisko veidlapu  tīmekļa vietnē trauksmescelejs.lv;
  3. nosūtot pa pastu, adrese – Raiņa bulvāris 15, Rīga, LV-1050 (iekšā vēstulē, ne uz aploksnes, norāda, ka tas ir trauksmes cēlēja ziņojums, tam jābūt pašrocīgi parakstītam);
  4. iesniedzot klātienē Raiņa bulvārī 15, Rīgā (jābūt pašrocīgi parakstītam).

Tīmekļa vietnē trauksmescelejs.lv iespējams lejupielādēt Trauksmes cēlēja ziņojuma veidlapu, kas aizpildāma papīra formā.

Ziņojumu papīra formā pašrocīgi paraksta. Trauksmes cēlēja ziņojumu, kuru nosūta e-pastā, paraksta ar elektronisko parakstu.

Kas notiek pēc ziņojuma iesniegšanas?

Kad saņemts trauksmes cēlēja ziņojums, trauksmes cēlēja personas dati tiek pseidonimizēti.

Trauksmes cēlēja personas datiem, ziņojumam un tam pievienotajiem rakstveida vai lietiskajiem pierādījumiem, kā arī trauksmes cēlēja ziņojuma izskatīšanas materiāliem ir ierobežotas pieejamības informācijas statuss.

Ikvienai personai (iestādei), kas saņēmusi trauksmes cēlēja ziņojumu vai veic jebkādas darbības ar to, ir pienākums nodrošināt trauksmes cēlēja personas datu pienācīgu aizsardzību. Trauksmes cēlēja personas datus var nodot tikai personām (iestādēm), kurām tie nepieciešami trauksmes cēlēja ziņojuma vai uz tā pamata ierosinātas pārkāpuma lietas izskatīšanai vai trauksmes cēlēja vai viņa radinieku aizsardzībai. Vairāk par trauksmes cēlēja aizsardzību lasi tīmekļa vietnes trauksmescelejs.lv sadaļā par aizsardzību.

Valsts valodas centra kontaktpersonas trauksmes celšanas jautājumos ir:

Aizvietotāji:

Aizvieto Karīnu Laibīnu darba prombūtnes laikā:

Aizvieto Daci Stūrmani darba prombūtnes laikā:

Linda Dunaja

Vecākā komunikācijas speciāliste
linda.dunaja [at] vvc.gov.lv

Vairāk par trauksmes celšanu uzzini www.trauksmescelejs.lv